Forskel mellem versioner af "Helsingør Station"
m (Gendannelse til seneste version ved Charlotte Fenger, fjerner ændringer fra Merete Gotthardt (diskussion)) |
|||
Linje 21: | Linje 21: | ||
|[[Billede:Stationen-1891.jpg|150px|thumb|Helsingør Station under opførelse 1890-91. Den imponerende stilladskonstruktion var i den periode arbejdsplads for omkring et halvt hundrede murere, tømrere og arbejdsmænd]] | |[[Billede:Stationen-1891.jpg|150px|thumb|Helsingør Station under opførelse 1890-91. Den imponerende stilladskonstruktion var i den periode arbejdsplads for omkring et halvt hundrede murere, tømrere og arbejdsmænd]] | ||
− | |[[Billede:Stationen- | + | |[[Billede:Stationen-kongevaerelse.jpg|150px|thumb|Forgemak til de kongeliges private værelser, som skimtes gennem den halvåbne dør. Afdækningspapiret på gulvet tyder på at billedet er taget umiddelbart inden indvielsen i 1891]] |
|[[Billede:Jernbanestationen-1907.jpg|150px|thumb|Helsingør Station 1907]] | |[[Billede:Jernbanestationen-1907.jpg|150px|thumb|Helsingør Station 1907]] |
Versionen fra 3. okt 2016, 19:37
Den 24. oktober 1891 kørte det første tog fra Helsingør Station til Snekkersten og videre ad Nordbanen til København. Inden Helsingør Station blev bygget og skinnerne lagt langs kysten til Snekkersten Station, havde Nordbanen haft endestation på Trækbanen. Skinnerne fulgte da et forløb, der nogenlunde svarer til dagens Nørrevej og Stubbedamsvej.
Kystbanen, som vi kender den i dag, blev først indviet i august 1897. Byggeriet foregik i flere etaper, og det kan man læse om i artiklen i dette leksikon.
Klikker man på fotografiet af den færdige station til højre, bliver det større og man kan tydeligt se en række biler holde langs stationen. Det er taxa'er eller drosker, der holder og venter på deres tur. Chris Gaardø fortæller i sine erindringer, at i begyndelsen holdt der skiftevis en bil og en hestedroske. Da bilerne tog over og hestene blev fordrevet, indførte man den skik, at biler med ærinde på posthuset skulle vende køleren den anden vej. Så var det tydeligt om bilen var en taxa eller ikke.
Helsingør Station hviler på 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden, og på disse pæle er der så støbt et fundament. Landets førende jernbanearkitekt N.P.C. Holsøe skitserede stationsbygningen, men på grund af svigtende helbred, blev det hans efterfølger Heinrick Wenck, der kom til at stå for den egentlige detailprojektering. Stilen kaldes nederlandsk renæssance eller populært ”Christian den Fjerde-stil”. Karakteristisk for stilen er røde teglstensmure med sandsten som et dekorativt element. Hertil svungne gavle, tårne med grønne kobberspir og i hvert fald på Helsingør Station marmorsøjler ved indgangsdøren.
Stationen var efter datidens forhold meget imponerende, og det fortælles at turister kunne forveksle den med Kronborg.
I 1984 indledte DSB et større restaureringsarbejde, hvor al ornamentik blev genskabt, inklusive nye flisegulve i originalmønstre og afdækning og restaurering af original væg- og loftsudsmykning. I 1987 blev stationen valgt som Årets Hus i Helsingør. Hovedbygningen inkl. perrontagene blev fredet i 1990.
Litteratur
Kenno Pedersen: Landets flotteste jernbanegård (Folk og minder fra Nordsjælland. 1991. S. 29-37