Forskel mellem versioner af "Trækbanen"

Linje 1: Linje 1:
'''Trækbanen''' er navnet på vejstykket mellem [[Kongevejen]] og [[Rosenkildevej]]. Navnet skyldes den hestetrækbane, der var anlagt i forlængelse af Den Nordsjællandske Jernbane, der var åbnet i juni 1864, og gik fra København over Hellerup, Lyngby og Birkerød til Hillerød, hvorfra banestrækningen stort set var identisk med den nuværende Nordbane (Lille Nord) til Snekkersten. Stationen i Helsingør lå ved Kongevejen, lige overfor nuværende den [[Herluf Trolles Vej]].
+
[[Billede:Trækbanen.jpg|right|thumb|Trækbanen som den så ud da den var Trækbane]]'''Trækbanen''' er navnet på vejstykket mellem [[Kongevejen]] og [[Rosenkildevej]]. Navnet skyldes den hestetrækbane, der var anlagt i forlængelse af Den Nordsjællandske Jernbane, der var åbnet i juni 1864, og gik fra København over Hellerup, Lyngby og Birkerød til Hillerød, hvorfra banestrækningen stort set var identisk med den nuværende Nordbane (Lille Nord) til Snekkersten. Stationen i Helsingør lå ved Kongevejen, lige overfor nuværende den [[Herluf Trolles Vej]].
  
 
Hvis de rejsende ville videre ned til byen og havnen, måtte de enten gå eller lade sig befordre med almindelig hestevogn. Jernbanegodset derimod kunne fortsætte med hestetrukne godsvogne på skinner ad hestetrækbanen, der via den nuværende Trækbanen og [[I.L. Tvedes Vej]] fortsatte ned gennem den smalle Kongensgade til Allégade, hvor der var anbragt en drejeskive. Herfra kunne godsvognene skubbes videre ad Havnegade til havnen og det store toldbodpakhus. Selv om vognene var forspændt store, kraftige arbejdsheste, var det kun med møje og besvær, at de kunne klare de tunge godsvogne, og ofte skete der afsporinger. I 1880 foreslog man derfor at erstatte hestene med et lokomotiv. I 1898, efter at Kystbanen var anlagt, foreslog byrådet, at den tidligere hestetrækbane, der nu benyttedes som almindelig vej, benævntes J.L. Tvedes Allé. Navnet blev det nuværende I.L. Tvedes Vej, men da man stadig kaldte vejstrækningen Trækbanen eller Trækbanevejen, vedtog byrådet i 1924 at kalde strækningen mellem Kongevejen og Rosenkildevej for Trækbanen.
 
Hvis de rejsende ville videre ned til byen og havnen, måtte de enten gå eller lade sig befordre med almindelig hestevogn. Jernbanegodset derimod kunne fortsætte med hestetrukne godsvogne på skinner ad hestetrækbanen, der via den nuværende Trækbanen og [[I.L. Tvedes Vej]] fortsatte ned gennem den smalle Kongensgade til Allégade, hvor der var anbragt en drejeskive. Herfra kunne godsvognene skubbes videre ad Havnegade til havnen og det store toldbodpakhus. Selv om vognene var forspændt store, kraftige arbejdsheste, var det kun med møje og besvær, at de kunne klare de tunge godsvogne, og ofte skete der afsporinger. I 1880 foreslog man derfor at erstatte hestene med et lokomotiv. I 1898, efter at Kystbanen var anlagt, foreslog byrådet, at den tidligere hestetrækbane, der nu benyttedes som almindelig vej, benævntes J.L. Tvedes Allé. Navnet blev det nuværende I.L. Tvedes Vej, men da man stadig kaldte vejstrækningen Trækbanen eller Trækbanevejen, vedtog byrådet i 1924 at kalde strækningen mellem Kongevejen og Rosenkildevej for Trækbanen.
  
 
[[Kategori:Gader og veje]]
 
[[Kategori:Gader og veje]]

Versionen fra 31. mar 2008, 13:25

Trækbanen som den så ud da den var Trækbane
Trækbanen er navnet på vejstykket mellem Kongevejen og Rosenkildevej. Navnet skyldes den hestetrækbane, der var anlagt i forlængelse af Den Nordsjællandske Jernbane, der var åbnet i juni 1864, og gik fra København over Hellerup, Lyngby og Birkerød til Hillerød, hvorfra banestrækningen stort set var identisk med den nuværende Nordbane (Lille Nord) til Snekkersten. Stationen i Helsingør lå ved Kongevejen, lige overfor nuværende den Herluf Trolles Vej.

Hvis de rejsende ville videre ned til byen og havnen, måtte de enten gå eller lade sig befordre med almindelig hestevogn. Jernbanegodset derimod kunne fortsætte med hestetrukne godsvogne på skinner ad hestetrækbanen, der via den nuværende Trækbanen og I.L. Tvedes Vej fortsatte ned gennem den smalle Kongensgade til Allégade, hvor der var anbragt en drejeskive. Herfra kunne godsvognene skubbes videre ad Havnegade til havnen og det store toldbodpakhus. Selv om vognene var forspændt store, kraftige arbejdsheste, var det kun med møje og besvær, at de kunne klare de tunge godsvogne, og ofte skete der afsporinger. I 1880 foreslog man derfor at erstatte hestene med et lokomotiv. I 1898, efter at Kystbanen var anlagt, foreslog byrådet, at den tidligere hestetrækbane, der nu benyttedes som almindelig vej, benævntes J.L. Tvedes Allé. Navnet blev det nuværende I.L. Tvedes Vej, men da man stadig kaldte vejstrækningen Trækbanen eller Trækbanevejen, vedtog byrådet i 1924 at kalde strækningen mellem Kongevejen og Rosenkildevej for Trækbanen.