Forskel mellem versioner af "Herluf Trolles Vej"
Linje 1: | Linje 1: | ||
Vejen er opkaldt efter den danske søhelt [http://da.wikipedia.org/wiki/Herluf_Trolle/ Herluf Trolle] (1516-1565). '''Herluf Trolles Vej''' var oprindelig adgangsvej til Helsingør Station, som inden åbningen af Kystbanen lå på Trækbanen - Helsingør Boligselskabs kontor i Boliggården er den gamle stationsbygning. Vejen er placeret lige ud for midten af bygningen og var også dengang kantet med træer. | Vejen er opkaldt efter den danske søhelt [http://da.wikipedia.org/wiki/Herluf_Trolle/ Herluf Trolle] (1516-1565). '''Herluf Trolles Vej''' var oprindelig adgangsvej til Helsingør Station, som inden åbningen af Kystbanen lå på Trækbanen - Helsingør Boligselskabs kontor i Boliggården er den gamle stationsbygning. Vejen er placeret lige ud for midten af bygningen og var også dengang kantet med træer. | ||
På Helsingør Byråds møde den 6/10 1898 var der et forslag om at kalde vejen Gl. Stationvej, men forslaget faldt og i referatet i Helsingør Dagblad den 7/10 samme år står, at vejen beholder sit gamle navn - hvis den overhovedet har noget. | På Helsingør Byråds møde den 6/10 1898 var der et forslag om at kalde vejen Gl. Stationvej, men forslaget faldt og i referatet i Helsingør Dagblad den 7/10 samme år står, at vejen beholder sit gamle navn - hvis den overhovedet har noget. | ||
− | I efteråret 1901, da Helsingør Byråd skulle navngive nogle veje, blev Herluf Trolles Vej foreslået. Flere af de daværende medlemmer af byrådet fandt det for højtravende at kalde nogle veje for Herluf Trolles Vej, Johan Rantzaus Vej og Peder Oxes Vej og navnene | + | I efteråret 1901, da Helsingør Byråd skulle navngive nogle veje, blev Herluf Trolles Vej foreslået. Flere af de daværende medlemmer af byrådet fandt det for højtravende at kalde nogle veje for Herluf Trolles Vej, Johan Rantzaus Vej og Peder Oxes Vej og navnene [[Badegade]], [[Gl. Banegårdsvej]] og [[Murergade]] blev vedtaget i stedet for. |
Navnet Herluf Trolles Vej blev vedtaget på Helsingør Byråds møde den 22/9 1924. På byrådsmødet vedtog man dels ændringer af nogle vejnavne dels nye navne for en lang række gader og veje. Man skulle til at udarbejde et folkeregister, og kunne ikke længere have unavngivne, bebyggede veje. | Navnet Herluf Trolles Vej blev vedtaget på Helsingør Byråds møde den 22/9 1924. På byrådsmødet vedtog man dels ændringer af nogle vejnavne dels nye navne for en lang række gader og veje. Man skulle til at udarbejde et folkeregister, og kunne ikke længere have unavngivne, bebyggede veje. | ||
Versionen fra 9. mar 2008, 10:50
Vejen er opkaldt efter den danske søhelt Herluf Trolle (1516-1565). Herluf Trolles Vej var oprindelig adgangsvej til Helsingør Station, som inden åbningen af Kystbanen lå på Trækbanen - Helsingør Boligselskabs kontor i Boliggården er den gamle stationsbygning. Vejen er placeret lige ud for midten af bygningen og var også dengang kantet med træer. På Helsingør Byråds møde den 6/10 1898 var der et forslag om at kalde vejen Gl. Stationvej, men forslaget faldt og i referatet i Helsingør Dagblad den 7/10 samme år står, at vejen beholder sit gamle navn - hvis den overhovedet har noget. I efteråret 1901, da Helsingør Byråd skulle navngive nogle veje, blev Herluf Trolles Vej foreslået. Flere af de daværende medlemmer af byrådet fandt det for højtravende at kalde nogle veje for Herluf Trolles Vej, Johan Rantzaus Vej og Peder Oxes Vej og navnene Badegade, Gl. Banegårdsvej og Murergade blev vedtaget i stedet for. Navnet Herluf Trolles Vej blev vedtaget på Helsingør Byråds møde den 22/9 1924. På byrådsmødet vedtog man dels ændringer af nogle vejnavne dels nye navne for en lang række gader og veje. Man skulle til at udarbejde et folkeregister, og kunne ikke længere have unavngivne, bebyggede veje.
Kilder
Uddrag af Helsingør Byraads Forhandlinger 1898 s. 61 samt 22/9 1924.
Helsingør Dagblad 7/10 1898, 20/9 1901 og 16/9 1924.
Bygge og bo : gennem 50 år : Det sociale Boligselskab i Helsingør 1938-1988. Af Kenno Pedersen og Lars Bjørn Madsen. Helsingør : Det sociale Boligselskab i Helsingør, 1988. S. 138.