Forskel mellem versioner af "Helsingør Station"
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | [[Billede:Jernbanestationen.jpg|right|thumb|275px|Stationen fotograferet | + | [[Billede:Jernbanestationen.jpg|right|thumb|275px|Stationen fotograferet efter 1907, da [[Hornbækbanen]] dette år fik tilladelse til at holde ved en lav perron udfor Toldkammeret]] |
[[Billede:Stationen-1891.jpg|center|250px|thumb|Helsingør Station under opførelse 1890-91. Den imponerende stiladskonstruktion var i den periode arbejdsplads for omkring et halvt hundrede murere, tømrere og arbejdsmænd]] | [[Billede:Stationen-1891.jpg|center|250px|thumb|Helsingør Station under opførelse 1890-91. Den imponerende stiladskonstruktion var i den periode arbejdsplads for omkring et halvt hundrede murere, tømrere og arbejdsmænd]] | ||
− | Den 24. oktober 1891 kørte det første tog fra '''Helsingør Station''' til Snekkersten og videre ad [[Nordbanen]] til København. Inden | + | Den 24. oktober 1891 kørte det første tog fra '''Helsingør Station''' til Snekkersten og videre ad [[Nordbanen]] til København. Inden Helsingør Station blev bygget og skinnerne lagt langs kysten til [[Snekkersten Station]], havde Nordbanen haft endestation på [[Trækbanen]]. Skinnerne fulgte da et forløb, der nogenlunde svarer til dagens [[Nørrevej]] og [[Stubbedamsvej]]. |
Linje 17: | Linje 17: | ||
Stationen hviler på 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden, og på disse pæle er der så støbt et fundament. Landets førende jernbanearkitekt P.C. Holsøe skitserede stationsbygningen, men på grund af svigtende helbred, blev det hans efterfølger Heinrick Wenck, der kom til at stå for den egentlige detailprojektering. Stilen kaldes nederlandsk renæssance eller populært ”Christian den Fjerde-stil”. Karakteristisk for stilen er røde teglstensmure med sandsten som et dekorativt element. Hertil svungne gavle, tårne med grønne kobberspir og i hvert fald på Helsingør Station marmorsøjler ved indgangsdøren. | Stationen hviler på 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden, og på disse pæle er der så støbt et fundament. Landets førende jernbanearkitekt P.C. Holsøe skitserede stationsbygningen, men på grund af svigtende helbred, blev det hans efterfølger Heinrick Wenck, der kom til at stå for den egentlige detailprojektering. Stilen kaldes nederlandsk renæssance eller populært ”Christian den Fjerde-stil”. Karakteristisk for stilen er røde teglstensmure med sandsten som et dekorativt element. Hertil svungne gavle, tårne med grønne kobberspir og i hvert fald på Helsingør Station marmorsøjler ved indgangsdøren. | ||
− | Stationen var meget imponerende og det fortælles at turister kunne forveksle den med Kronborg. | + | Stationen var efter datidens forhold meget imponerende, og det fortælles at turister kunne forveksle den med Kronborg. |
Linje 23: | Linje 23: | ||
[[Billede:Stationen-ca.1910.jpg|225px|right|thumb|Helsingør Station ca. 1910]] | [[Billede:Stationen-ca.1910.jpg|225px|right|thumb|Helsingør Station ca. 1910]] | ||
[[Billede:Jernbanestationen-1907.jpg|275px|thumb|center|Helsingør Station 1907]] | [[Billede:Jernbanestationen-1907.jpg|275px|thumb|center|Helsingør Station 1907]] | ||
+ | |||
+ | ===Litteratur=== | ||
+ | Kenno Pedersen: Landets flotteste jernbanegård (Folk og minder fra Nordsjælland. 1991. S. 29-37. | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Jernbaner og stationer]] |
Versionen fra 25. jul 2008, 19:39
Den 24. oktober 1891 kørte det første tog fra Helsingør Station til Snekkersten og videre ad Nordbanen til København. Inden Helsingør Station blev bygget og skinnerne lagt langs kysten til Snekkersten Station, havde Nordbanen haft endestation på Trækbanen. Skinnerne fulgte da et forløb, der nogenlunde svarer til dagens Nørrevej og Stubbedamsvej.
Stationen hviler på 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden, og på disse pæle er der så støbt et fundament. Landets førende jernbanearkitekt P.C. Holsøe skitserede stationsbygningen, men på grund af svigtende helbred, blev det hans efterfølger Heinrick Wenck, der kom til at stå for den egentlige detailprojektering. Stilen kaldes nederlandsk renæssance eller populært ”Christian den Fjerde-stil”. Karakteristisk for stilen er røde teglstensmure med sandsten som et dekorativt element. Hertil svungne gavle, tårne med grønne kobberspir og i hvert fald på Helsingør Station marmorsøjler ved indgangsdøren.
Stationen var efter datidens forhold meget imponerende, og det fortælles at turister kunne forveksle den med Kronborg.
Litteratur
Kenno Pedersen: Landets flotteste jernbanegård (Folk og minder fra Nordsjælland. 1991. S. 29-37.