Forskel mellem versioner af "'HAN'"
Linje 27: | Linje 27: | ||
===Økonomisk støtte=== | ===Økonomisk støtte=== | ||
− | ’Han’ er skabt med økonomisk støtte fra Statens Kunstfond; de to kunstnere har modtaget hædersprisen ’Carl Nielsen og Anne Marie Carl- Nielsens legat for skulpturen. | + | ’Han’ er skabt med økonomisk støtte fra Statens Kunstfond; de to kunstnere har modtaget hædersprisen ’Carl Nielsen og Anne Marie Carl- Nielsens legat for skulpturen. |
+ | {| class="wikitable" border=0 | ||
+ | |+ Værftsarbejderne | ||
+ | |- valign="top" | ||
+ | |[[Billede:HanB.jpg|220px|thumb|]] | ||
+ | |[[Billede:HanD.jpg|220px|thumb|]] | ||
+ | |||
+ | |[[Billede:HanE.jpg|220px|thumb|]] | ||
+ | |||
+ | |} | ||
===Litteratur=== | ===Litteratur=== |
Versionen fra 8. jun 2015, 11:30
Vægt: 800 kg. Højde: 180 cm. Materiale: blankpoleret, rustfrit stål.
Kunstnerne
’Han’ er skabt af kunstnerduoen Elmgreen og Dragset i 2012. Skulpturen er deres første offentlige udsmykning i Danmark og blev afsløret den 2. juni 2012.
Placering
’Han’ er placeret yderst på pieren foran Kulturværftet, og befinder sig således midt i Helsingørs nye kulturområde, der omfatter Kulturværftet, Kronborg Slot og M/S Museet for Søfart.
Skinnende stål
Figuren fremstiller en ung mand siddende på en sten, begge dele støbt i blankpoleret stål. Stillingen og kropssproget er givet ved, at det er en kønsspecifik variation af Edward Eriksens lille havfrue på Langelinje i København. Det, at ’Han’ er fremstillet i stål, giver den et moderne udtryk, modsat traditionelle materialer som granit og bronze, og er et vidnesbyrd om den udvikling, der er sket fra ’Den lille Havfrue’ kom til verden og til i dag. ’Han’ tænker samtiden ind i Helsingørs unikke historiske kulturarv, og er med dens placering et vidne om, at Helsingør Kommune er en kommune i transformering.
Spejling
Skulpturens metalliske og spejlblanke overflade udfordrer det konforme, idet den ikke har sin egen farve. Dens farve er derimod omgivelsernes, vejrligets og beskuerens farver, der forandrer sig alt efter synsvinkel. Individet kan nu definere sig selv ved at spejle sig i fortidens historie, i himlen, i byen, i slottet.
Blinkende øjne
En elektronisk anordning får ’Han’ til at blinke med uregelmæssige intervaller, så kun de heldige eller tålmodige oplever blinket. På denne måde prikker kunstnerne til beskuerens måde at opleve kunsten på: Man skal dvæle ved et kunstværk for at få det fulde udbytte, ikke haste forbi.
Maskulinitet
Der er en lang tradition i kunsten for at skildre det heroiske og muskuløse i den nøgne mand, men i ’Han’ udfordrer kunstnerne konventionen om, hvordan maskulinitet skal fremstilles. ’Han’ er en spinkel og drenget figur uden heroisk udstråling, og den viser hvordan maskulinitet kan fremstilles i vor samtid.
Citat
I en kommunal pressemeddelelse skrev Helsingørs daværende borgmester Johannes Hecht-Nielsen i anledning af præsentation af ’Han’: ”Vi er stolte af at kunne præsentere et kunstværk af et sådant format til borgerne og besøgende i Helsingør. Skulpturen er med til at understrege vores position som en kommune, der tager kunst og kultur seriøst. Samtidig er jeg sikker på, at de fleste borgere vil komme til at sætte stor pris på vores nye skulptur, og jeg tror, ’Han’ vil blive et moderne samlingspunkt i byen.”
Økonomisk støtte
’Han’ er skabt med økonomisk støtte fra Statens Kunstfond; de to kunstnere har modtaget hædersprisen ’Carl Nielsen og Anne Marie Carl- Nielsens legat for skulpturen.
Litteratur
Peter Michael Hornung: ’Hurra for den lille forskel’, Politiken, 02.06.2012
Jesper Munch Nielsen: ’Hele vejen rundt om Helsingørs nye vartegn’, Helsingør Dagblad, 02.06.2012
Jesper Munch Nielsen: ’Kulturminister på Han-dagen’, Helsingør Dagblad, 04.06.2012
’HAN i Kulturhavn Kronborg’, folder udgivet af Helsingør Kommune