Internationale højskole, Den

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning

Historisk

Den internationale Højskole i Helsingør blev grundlagt af Peter Manniche i 1921. Det skete som et fredsprojekt efter 1. verdenskrig. Tanken var, at hvis forskellige kulturer kunne mødes og lære hinanden at kende, så ville landene - og deres borgere - få en bedre forståelse og indsigt. På den måde kunne man - tænkte man formentlig - stoppe med at bekrige hinanden, mente fredsparterne efter krigen.

Dette er stadig højskolens udgangspunkt her mere end 100 år efter starten. Med årene har Den internationale Højskole fået andre og vigtige opgaver ind i undervisningen. Det gælder f. eks. bæredygtighed, respekt, ligestilling, empati og demokrati, som i dag er skolens kerneværdier. Det kommer til udtryk i fagudvalgene og det daglige liv på skolen. 


Højskolens værdier - ikke bare ord

Den internationale højskole overholder et sæt kerneværdier. Disse kerneværdier spiller en stor del af hverdagen på højskolen, men de styrer også vores vej, når vi arrangerer terminer, planlægger undervisning, ansætter personale, organiserer hverdagen på campus osv.

Med andre ord er kerneværdierne ikke bare ord, som man forsøger at leve efter på højskole, men også værdier, som aktivt danner livet på højskolen. Det er dem, der styrer højskolens mission inden for uddannelse og har gjort det i mange år – nogle af dem siden begyndelsen for mere end hundrede år siden. Som studerende forventes det, at man holder af og respekterer højskolens kerneværdier.

I løbet af de første uger vil eleverne blive introduceret til kerneværdierne på højskolen under en morgensamling,under eftermiddagsaktiviteterne og i forskellige af højskolens undervisningsklasser.

syv kerneværdier

Respekt

Respekt for vores forskelligheder er afgørende på International People's College. I nutidens liv er vi udsat for mange forskellige synspunkter og overbevisninger, og International People's College tilskynder til nysgerrighed og udforskning af forskellige perspektiver. Det betyder, at vi stræber efter at forstå og ikke at dømme andre. Målet er at skabe fællesskab på trods af forskelligheder og stimulere din egen selvbevidsthed og derved værdsætte din egen oprindelse og historie.


Demokrati

Danske Højskoler begyndte med den hensigt at skabe en uddannet offentlighed, der er nødvendig for et stærkt demokrati. Denne tradition fortsætter på International People's College og understreger også den måde, skolen udfører sine anliggender på. International People's College inviterer til konsultation, involvering og empowerment i beslutningstagning og hverdagspraksis på forskellige niveauer. Det drejer sig om klasseværelsesaktiviteter såvel som den overordnede IPC-ledelse.


Lighed

Alle mennesker uanset køn, etnicitet, alder, indkomst eller social baggrund osv. bør behandles med værdighed og have lige rettigheder til at blive lyttet til og respekteret. Ligestilling betyder ikke, at vi alle er ens, men at vi individuelt og kollektivt nyder de samme vilkår og rettigheder. Dit køn bør ikke stå i vejen – eller gavne dig – når det kommer til at spille en rolle i samfundet og kulturen omkring dig og i hele verden.


Fred

Fred er noget, der skal værdsættes og værdsættes som en opnåelig proces og mål. Forskelle kan være stærke og magtfulde, men alligevel bør de kommunikeres, udveksles, konfronteres og samarbejdes om med ikke-voldelige processer, med grundlæggende og gensidig respekt og dialog for menneskeliv og værdighed i tankerne. Det er en sindstilstand, en måde at interagere på og til at konfrontere verdens udfordringer. International People's College blev grundlagt som en 'fredsskole' i 1921 med et ønske om at gennemtvinge gensidig global forståelse og påskønnelse af kulturelle forskelle.


Empati

Empati er at være følsom over for andres behov. At lære på International People's College involverer både personlig og kollektiv indsats, og empati med andre er en vigtig del af livet på International People's College . At forstå andres behov og arbejde hen imod løsninger på fælles udfordringer sammen er vigtige aspekter af empati hos IPC.


Bæredygtighed

Bæredygtighed indebærer løsninger på lokale og globale problemer med varig værdi. Vi anerkender, at menneskelige og naturlige ressourcer er begrænsede og derfor kræver forvaltning. Fredelige og holdbare svar på verdens problemer kan sikre fremtidige generationers velfærd. Vi tilbyder mange forskellige klasser med fokus på bæredygtighed, og vi diskuterer ofte spørgsmål i relation til en 'grønnere verden' i Morning Fellowship og fælles aktiviteter på campus. Vi forsøger at leve bæredygtigt hos IPC – både når det kommer til 'grønne handlinger' som genbrug, økologi , madspild osv., men også når det kommer til langvarige bæredygtige måder at leve på. Vi stræber efter at skabe en tolerant, fredelig og bæredygtig atmosfære på skolen og udenfor.


Aktivt globalt medborgerskab

På International People's College håber vi at inspirere eleverne til at handle i verden - og spille en rolle i at gøre verden mere bæredygtig, fredelig og respektfuld med menneskerettigheder i hjertet. Kerneværdierne på International People's College er til stede på campus og i undervisning og aktiviteter her i vores lille 'boble' i Danmark, men vi håber altid, at studerende forlader IPC med et ønske om at gøre verden bedre – værdsætte kulturelle forskelle, leve mere bæredygtigt , kæmpe for menneskerettigheder, være mere i fred med sig selv mm.


Den eneste internationale højskole

Den internationale Højskole i Helsingør er den eneste af sin art i Danmark. Hvert eneste år kommer der delegationer fra andre lande for at høre, hvad højskolen er, hvem der betaler og hvad undervisningen går ud på.

De andre lande kender ikke til begrebet højskole, som vi i Danmark jo har kendt til siden 1844 - takket været N.F.S. Grundtvig. Den internationale Højskole har en særlig plads i den danske højskolelov.


Højskolen blev besat af tyskerne i 1943

Højskolen har ligget i Helsingør i hele sin levetid med undtagelse af 1943. Dette år var højskolen besat af den tyske hær. Derfor var det tyske soldater, der boede på stedet i et års tid.

Højskolen måtte i den tid flytte sin undervisning og dagligdag, overnatning og fritidssysler, ud på Meulenborg i Snekkersten, der blev indrettet til at huse Højskolen i medens.


Mange forskellige nationaliteter

Der er normalt omkring 100-120 elever fra mellem 20-40 lande på skolen af gangen. De højskolen altså har elever fra mange forskellige nationaliteter, foregår undervisningen på engelsk. Der starter nye kurser op både efterår og forår samt engelsk- og danskkurser i sommerferien.

Den Internationale Højskole kaldes på engelsk International People's College - og med god grund. Normalt er flertallet af eleverne internationale, så der er rig mulighed for at komme helt tæt på andre kulturer.

Sammenlignet med andre højskoler i Danmark, fokuserer Den Internationale Højskole på verden og globale studier. Det giver eleverne rigtig gode muligheder for, at få trænet elevernes engelskkundskaber.

Eleverne har mulighed for at vælge mellem næsten 40 forskellige fag og klasser.


Kilder: 1) Højskolens hjemmeside. 2) Wikipedia.dk

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.