Forskel mellem versioner af "LB Færgerne"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
(Siden blev oprettet: Den svenske transportvirksomhed Linjebus (LB) indledte en ny epoke på Øresund, da man i 1955 tog kampen op mod DSB, som hidtil havde været enerådende på Helsingør-Helsingb...)
 
 
(2 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
Den svenske transportvirksomhed Linjebus (LB) indledte en ny epoke på Øresund, da man i 1955 tog kampen op mod DSB, som hidtil havde været enerådende på Helsingør-Helsingborg overfarten.  
+
[[Billede:B30617LBfaergerne740802.jpg|right|thumb|250px|LB Færgernes terminal på nordre mole 2/8 1974. Foto: Anne-Sofie Rubæk]]
 +
Den svenske transportvirksomhed Linjebuss (LB) indledte en ny epoke på Øresund, da man i 1955 tog kampen op mod DSB, som hidtil havde været enerådende på Helsingør-Helsingborg overfarten. På et tidspunkt tog Scandinavian Ferry Lines (SFL) over.
 +
 
 +
Betula var den første færge, herefter fulgte Primula, Carola, Betula II, Regula og Ursula. 
 +
 
 +
Færgen fik sit eget færgeleje på havnens nordre mole med terminalbygning på det tidligere voldgravsareal. I takt med SFL's stigende andel i færgetrafikken, blev der bygget endnu et færgeleje med tilhørende terminalbygninger yderst på nordre mole.
 +
 
 +
Gående passager blev kørt i shuttle busser fra nordre mole til Helsingør by (Strandgade).
  
Betula var den første færge, herefter fulgte hurtigt Primula, Carola, Betula II, Regula og Ursula. 
 
  
 
[[Kategori:Havne og færgefart]]
 
[[Kategori:Havne og færgefart]]

Nuværende version fra 15. sep 2010, 20:28

LB Færgernes terminal på nordre mole 2/8 1974. Foto: Anne-Sofie Rubæk

Den svenske transportvirksomhed Linjebuss (LB) indledte en ny epoke på Øresund, da man i 1955 tog kampen op mod DSB, som hidtil havde været enerådende på Helsingør-Helsingborg overfarten. På et tidspunkt tog Scandinavian Ferry Lines (SFL) over.

Betula var den første færge, herefter fulgte Primula, Carola, Betula II, Regula og Ursula.

Færgen fik sit eget færgeleje på havnens nordre mole med terminalbygning på det tidligere voldgravsareal. I takt med SFL's stigende andel i færgetrafikken, blev der bygget endnu et færgeleje med tilhørende terminalbygninger yderst på nordre mole.

Gående passager blev kørt i shuttle busser fra nordre mole til Helsingør by (Strandgade).

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.