Forskel mellem versioner af "M/F Hälsingborg"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
 
Linje 16: Linje 16:
  
 
I 2005 blev den overtaget af et tyrkisk ophuggerfirmaet og bugseret til Tyrkiet for ophugning.
 
I 2005 blev den overtaget af et tyrkisk ophuggerfirmaet og bugseret til Tyrkiet for ophugning.
 +
 +
[[Kategori:Havne og færgefart]]

Nuværende version fra 14. mar 2012, 12:36

Postkort: Motorfærgen Hälsingborg. I drift 1960 til 1987.

DSB besluttede i 1958 at anskaffe en søsterfærge til motorfærgen Helsingør, der blev indsat på overfarten i 1955. Denne gang blev det ikke Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, der kom til at stå for ordren; den nye færge med navnet Hälsingborg blev bygget af Svendborg Skibsværft. Færgen blev søsat i januar 1960 og indsat på overfarten samme sommer.

På færgens vogndæk var der anbragt et gennemgående jernbanespor. Når der ikke overførtes jernbanevogne var kapaciteten 55 personbiler.

Hälsingborg blev udrangeret i 1987, samme år som søsterfærgen Helsingør. Den blev oplagt i Helsingborg havn i nogle måneder.

I efteråret 1987 blev den solgt til det italienske rederi Soc De Nav Ultramar de Parascandalo Nicola ec, Napoli, Italien. (T.R.I.S.). I forbindelse med salget fik færgen nyt navn: ”Skipper”. Året efter blev færgen indsat på ruten Portovesme (Sardinien)- Carloforte (øen S. Pietro).

Fra 1989 til 1998 sejlede ”Skipper” på ruten Palau (Sardinien) - øen La Maddalena.

Fra 1998 til 2002 blev færgen chartret af firmaet Diano Shipping Reggio Calabria og indsat på Villa San Giovanni (det italienske fastland) og Messina (Sicilien).

I 2002 blev færgen oplagt i La Maddalena efter at færgeselskabet var blevet erklæret konkurs.

I 2005 blev den overtaget af et tyrkisk ophuggerfirmaet og bugseret til Tyrkiet for ophugning.

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.