Kildekrog Trinbræt

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning

Kildekrog Trinbræt ligger omkring 2½ kilometer fra Hornbæk Station og knap en kilometer fra Horneby Sand Trinbræt. Kildekrog Trinbræt er sidste stop inden for Helsingør kommunes grænse mod nordvest på strækningen til Gilleleje og ligger ca. ½ kilometer længere i vestlig retning. Der er ca. to kilometer til banens næste station, Dronningmølle.

Holdeplads og tipvognsbane

Første etape af Hornbækbanen blev indviet d. 22. maj 1906 med endestation i Hornbæk. Forlængelsen til Gilleleje skete ti år efter med indvielse d. 11. juli 1916. Holdepladsen ved Kildekrog blev oprettet allerede fra banens åbning og udstyret med en bygning af træ, opført af tømrermester G. Ellekilde fra Hellebæk. Der var åbenbart trafik nok til at opretholde billetsalg helt op til 1961. Den oprindelige træbygning blev temmelig nedbrudt af tidens tand og erstattet af et moderne læskur. Efter Horneby Sand Trinbræt stødte en tipvognsbane til Hornbækbanens spor et kort stykke før Kildekrog. Den kom fra en grusgrav ved Horneby Fælled og var på et par kilometer, men der er intet spor efter tipvognsbanen i dag.

Navnet Kildekrog

Der var store vådområder på egnen, som mindre vandløb hjalp til at blive afvandet i deres løb til Pandehave Å. Man kan forestille sig, at en kilde i området havde sit udspring i området og at navnet Kildekrog kan have en forbindelse til dette. Det kunne navne som Kildevænget og Kildevej i området også tyde på. Det er dog ikke lykkedes denne artikels forfatter at komme spørgsmålet nærmere.

Store områder til sommerhuse

Der må have været et fornuftigt grundlag for trinbrættet, da holdepladsen efter sigende har været den bedst benyttede mellem Hornbæk og Gilleleje. Nordsjælland havde længe været attraktiv for turister og landliggere. Sommerhusområder begyndte også at blive interessante, især for folk fra København i sidste del af 1800-tallet. Staten lod udstykke arealer til sommerhuse i Hornbæk i 1961-1883 som det første sted i Danmark. Det lå i området mellem Vestre Stejlebakke og A.R. Friis Vej, dengang kaldet Første Tangvej. Det næste område blev et større sommerhusområde i plantagen Horneby Sand mod vest i 1885, og herefter gik det slag i slag. I løbet af perioden 1892-1919 solgtes fleste af de resterende grunde. Tangvejene (fra 1-6) blev anvendt som kørselsveje til standen med det formål at afhente tang til bl.a. at dæmpe sandflugt med - ligesom plantager skulle. Sandflugt havde udgjort et stort problem, og Horneby Plantage var færdigbeplantet omkring år 1900. Plantagen fik navn efter Horneby, den ældste landsby omkring Hornbæk.

Sommerhusområdet bredte sig mod vest og nåede også til Kildekrog. Vejen til Kildekrog Trinbræt fra Nordre Strandvej hedder Kildekrogen lige ud for Femte Tangvej, som fører til stranden. Mellem Sjette Tangvej og kommunegrænsen i den vestlige del af Horneby Plantage blev ni parceller udstykket og solgt til sommerhusbebyggelse i perioden 1908-1917.

Købmand og gartneri

Efter Hornbækbanens forlængelse til Gilleleje i 1916 blev det nemmere at komme til de nyere sommerhusområder, der lå vest for Hornbæk. Den øgede trafik dannede formentlig grundlag for et par forretninger, som kom til verden omkring 1917 og 1918.

Købmand Leedgaard | Købmand J.N. Leedgaard]] (1855-1927), oprindelig mejerist, oprettede i 1917 på Nordre Strandvej 529 Kildekrog Købmandshandel. Ejendommen rummede både beboelse og butik, og sønnen Arthur Leedgaard blev bestyrer, mens faderen drev sin forretning videre i Hornbæk. Ejendommen lå ca. 300 meter fra Horneby Sand Trinbræt og ca. 250 meter vest for Kildekrog Trinbræt lige hvor Nordre Strandvej drejer svagt mod nord mod Villingebæk. I Kildekrog blev forretningen i en lang årrække drevet af Arthur, som døde i 1932 og senere af hans søster, Harriet Leedgaard. I slutningen af 1950’erne overtog Kaj Hvitved ejendom og drev butik indtil lukning i 1979.

Gartner Andreas Nielsen begyndte i 1918 at etablere et handelsgartneri i Kildekrog på Nordre Strandvej 459 på et areal, der var udstykket fra Ringgaarden i Horneby. Sønnen Knud Nielsen arvede i 1950 halvdelen af gartneriet, og begge drev det sammen indtil i 1959, hvor sønnen overtog det. En træbygning ud mod Nordre Strandvej blev opført i 1964 til salg af gartneriets varer. Knud Nielsen ejede stadig gartneriet, da overgartner Johan Roth fra 1970’erne drev det under navnet "Kildekrogens Havecenter" indtil ophør i 1988-1989. Af bygninger fra gartneriet er nu kun et oprindeligt beboelseshus tilbage, og to luksuriøse sommerhuse blev opført på grunden.

Gartnervænget var oprindelig en markvej ved gartneriet og er en mindelse om ”Det gamle gartneri”. Vejen krydsede Hornbækbanen og mundede ud i strandvejen, men i dag er selve vejen er afbrudt syd for banen. En rest fra markvejen er adgangsvej fra Nordre Strandvej til et par ejendomme.

Litteratur

Wilcke, B.: Hornbækbanen 1906-1916-1976. Udgivet i 1976 i serien Dansk Jernbane-Klub, 39.

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.