Forskel mellem versioner af "Kategori:Helsingør Værft"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
(Fotos fjernet-er i artikel om Helsingør Værft)
 
(5 mellemliggende versioner af en anden bruger ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Helsingør Værft''' eller som virksomheden oprindelig hed Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev oprettet i 1882 og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.  
+
'''Helsingør Værft''' eller som virksomheden oprindelig hed Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev oprettet i 1882 og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.
 
 
 
 
{| class="wikitable" border=0
 
 
 
|- valign="top"
 
 
 
|[[Billede:Hg-02Dronningen.jpg|thumb|150px|Hjuldamperen Dronningen af Kalundborg på ophalerbeddingen. Skibet, der er bygget i England, blev dansk i 1888. Det forliste i 1916]]
 
|[[Billede: Hg-04folk-i-kran.jpg|thumb|150px|Mænd i en kran/wirespil monteret på et skib. År?]]
 
|[[Billede:Hg-05mand-i-kran.jpg|thumb|150px|En mand i kran/wirespil monteret på et skib. År?]]
 
 
 
 
 
|- valign="top"
 
 
 
|[[Billede:H.V.Grovsmedien.1928.jpg|thumb|150px|Grovsmedien 1928. Der arbejdes ved ambolte og esser]]
 
 
 
|[[Billede:Helsingør-Værft-1938.jpg|150px|thumb|Helsingør Værft 1938]]
 
 
 
|[[Billede:b20208HelsingorVaerft19621113.jpg|150px|thumb|Helsingør Værft 13/11 1962. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
|[[Billede:b20158Sprogoe196201.jpg|150px|thumb|Stabelafløbning januar 1962 - dobbeltdækkeren Sprogø. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
 
 
|- valign="top"
 
 
 
|[[Billede:B20219Disko_19630213.jpg|150px|thumb|Grøndlandsskibet Disko på værft. Det ligger skævt på grund af en tankprøve. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/2 1963]]
 
 
 
|[[Billede:B20330Stabelafloeb-19650923.jpg|150px|thumb|Stabelafløbning 23/9 1965. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
|[[Billede:B21289Stabelafloeb-19680613.jpg|150px|thumb|Stabelafløbning M/S Dorte Skou 13/6 1968. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
|[[Billede:B21557MS_Polsk_skib_paa_vaerft_19690213.jpg|150px|thumb|Det polske skib M/S Gründwalaed på værft 13/2 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
 
 
|- valign="top"
 
 
 
|[[Billede:B21163Hovedbygn-1968.jpg|150px|thumb|Hovedbygningen 1968. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
|[[Billede:B21898Sveaborg-19700227.jpg|150px|thumb|M/S Sveaborg i Helsingør havn 27/2 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
|[[Billede:B22099Ariel-19700917.jpg|150px|thumb|Søsætning af MS Ariel, Helsinki 17/9 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
|[[Billede:B22221To_nye_skibe_19701215.jpg|150px|thumb|Dagmar Skou og Ariel. To nye skibe på værftet 15/12 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
 
 
|- valign="top"
 
 
 
|[[Billede:B21664MS_Sweborg_repareres_19690508.jpg|150px|thumb|M/S Sweborg under reparation 8/5 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
|[[Billede:B22303Hovedbygning19700310.jpg|150px|thumb|Hovedbygning 10/3 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
|[[Billede:B22932Kystyacht-19720518.jpg|150px|thumb|Dansk fregat (Peder Skram eller Herluf Trolle) i Helsingør Havn (værftet) 18/5 1972. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
|[[Billede:B25012Esmann-19731211.jpg|150px|thumb|H.J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973]]
 
 
 
 
 
|- valign="top"
 
 
 
|[[Billede:B30041DorteSkou730516.jpg|150px|thumb|Dorit Skou bliver døbt af 11 årige Mette Gundel 16/5 1973. Foto: Anne-Sofie Rubæk Hansen]]
 
 
 
|[[Billede:B30409HV740328.jpg|150px|thumb|Krydstogtskibet Golden Odyssey blev bygget til rederiet Royal Cruise Line, Piræus. Foto Anne-Sofie Rubæk 28/3 1974]]
 
 
 
|[[Billede:B30973Esman741121.jpg|150px|thumb|Direktør H.J. Esmann Olesen 21/11 1974. Foto: Anne-Sofie Rubæk]]
 
 
 
|[[Billede:B31090MetteM750130.jpg|150px|thumb|Mette Mols 30/1 1975. Foto: Anne-Sofie Rubæk]]
 
 
 
|-valign="top"
 
 
 
|[[Billede:B24650Olieulykke19750618.jpg|150px|thumb|Olieulykke/oliepletter på den nybyggede færge Maren Mols 18/6 1975. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]]
 
 
 
|[[Billede:B26192byggenr.-417.jpg|150px|thumb|Ro-Ro-skibet Dana Optima er næsten færdigt. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/7 1978]]
 
 
 
|-valign="top"
 
 
 
|[[Billede:Skib-i-dok1960.jpg|150px|thumb|Skib i tørdok ca. 1960]]
 
 
 
 
 
|}
 
 
 
 
 
===Litteratur===
 
[http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field4=forfatter&term4=&field2=titel&term2=helsing%F8r+byggede+skibe+i+100+%E5r&field3=emne&term3=&field1=fritekst&term1=&mat_text=&mat_ccl=&term_mat%5B%5D=&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar=&target%5B%5D=dfa Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.]
 
 
 
[http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field4=forfatter&term4=&field2=titel&term2=da+v%E6rftsfl%F8jten+l%F8d&field3=emne&term3=&field1=fritekst&term1=&mat_text=&mat_ccl=&term_mat%5B%5D=&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar=&target%5B%5D=dfa Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.]
 
 
 
[http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field4=forfatter&term4=&field2=titel&term2=persillegartneren&field3=emne&term3=&field1=fritekst&term1=&mat_text=&mat_ccl=&term_mat%5B%5D=&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar=&target%5B%5D=dfa Persillegartneren, Nødbremsen og alle de andre : nye og gamle øgenavne fra Helsingør og omegn / af Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2007.]
 
 
 
 
 
===Eksternt link===
 
[http://www.vaerftsmuseet.dk  Helsingør Værftsmuseum]
 

Nuværende version fra 20. feb 2022, 16:35

Helsingør Værft eller som virksomheden oprindelig hed Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev oprettet i 1882 og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.

Sider i kategorien "Helsingør Værft"

De nedenstående 5 sider er i denne kategori, ud af i alt 5.

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.