Forskel mellem versioner af "Færgen Helsingør"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
Linje 1: Linje 1:
[[Billede:mf_helsingoer_1.jpg|right|thumb|250px|Motorfærgen Helsingør. I drift 1955 til 1987.]]
+
[[Billede:mf_helsingoer_1.jpg|right|thumb|250px|Postkort: Motorfærgen Helsingør. I drift 1955 til 1987.]]
  
 
DSB besluttede i 1953 at anskaffe en ny motorfærge til Helsingør-Helsingborg overfarten. Færgen fik ved søsætningen i 1955 fra Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri navnet "Helsingør". Den blev værftets nybygning nr. 321, og den var forsynet med ror og drivskrue i hver ende. Der var ét gennemgående jernbanespor på vogndækket, og "Helsingør" kunne medføre 55 personbiler i de tilfælde, hvor der ikke overførtes jernbanevogne.
 
DSB besluttede i 1953 at anskaffe en ny motorfærge til Helsingør-Helsingborg overfarten. Færgen fik ved søsætningen i 1955 fra Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri navnet "Helsingør". Den blev værftets nybygning nr. 321, og den var forsynet med ror og drivskrue i hver ende. Der var ét gennemgående jernbanespor på vogndækket, og "Helsingør" kunne medføre 55 personbiler i de tilfælde, hvor der ikke overførtes jernbanevogne.

Versionen fra 14. mar 2012, 12:00

Postkort: Motorfærgen Helsingør. I drift 1955 til 1987.

DSB besluttede i 1953 at anskaffe en ny motorfærge til Helsingør-Helsingborg overfarten. Færgen fik ved søsætningen i 1955 fra Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri navnet "Helsingør". Den blev værftets nybygning nr. 321, og den var forsynet med ror og drivskrue i hver ende. Der var ét gennemgående jernbanespor på vogndækket, og "Helsingør" kunne medføre 55 personbiler i de tilfælde, hvor der ikke overførtes jernbanevogne.

M/F Helsingør var indsat på HH-overfarten fra 1955 til 1987, hvor den blev udrangeret og efterfølgende oplagt i Helsingborg havn.

Siden fik færgen en omtumlet tilværelse. Senere i 1987 blev den solgt til Alfa Med Shipping, Valletta på Malta. I den forbindelse omdømtes den til ”Royal Sheba”. Det var meningen, at den skulle anvendes som flydende restaurant, butikscenter og moderskib for perlefiskere i Eliat Bugten på den anden side af Suez. Men på vej til sine nye ejere, blev færgen handlet igen.

Den blev i 1988 solgt til færgeselskabet Bisi A/S i Norge og omdøbt endnu en gang. Denne gang lød navnet ”Borgshorn”. Den blev herefter indsat på ruten Bergen – Askøy.

I 1990 kom den dog til Malta som oprindelig planlagt, da den atter blev solgt. Denne gang var køberen Gozo Shipping Co. Ltd. i Valletta. I denne anledning skiftede færgen navn til ”Xlendi”. Fra 1990 til 1997 sejlede den på ruten mellem Malta og naboøen Gozo.

I 1997 blev den udrangeret og oplagt i Vallette. Sit endeligt fik færgen den 12. november 1999, hvor den blev sænket ud for Gozo. Her fungerer vraget som udflugtsmål for sportsdykkere.

Eksterne links

Gozo - Dive report 2

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.