Forskel mellem versioner af "Asa-Thor"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
 
 
(7 mellemliggende versioner af 3 andre brugere ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Billede:Fam.140.jpg|right|250px|thumb|Danmarks første bilfærge "ASA-THOR" for indgående i Helsingør Havn. Privat foto fra 1930'erne]]
+
[[Billede:FAM140.jpg|right|250px|thumb|Danmarks første bilfærge "ASA-THOR" for indgående i Helsingør Havn. Privat foto fra 1930'erne]]
  
[[Kategori:Havne og færgevæsen]]
+
Den privatejede Asa-Thor blev indsat som den første bilfærge på [[Helsingør-Helsingborg overfarten]] i 1931, hvor den sejlede i sommermånederne frem til 1939. Færgen blev oprindelig bygget i 1884 som Minekran nr. 4 til marinen. I 1930 blev den udrangeret og solgt til Aktieselskabet Nordisk Rute- og Færgefart, hvorefter den i 1931 blev ombygget til automobilfærge i Kiel. Der blev indrettet saloner til passagerne og fartøjet blev forlænget med næsten 10 meter. I 1931 havde færgen en enkelt dampmaskine, i 1933 fik den 2 diesel motorer.
 +
 
 +
Under den tyske besættelse blev Asa-Thor beslaglagt af tyskerne. Efter krigen førte den gamle færge en omtumlet tilværelse. I 1947 blev den overtaget af Aktieselskabet Rudkøbing-Vemmenæs Færgefart, som istandsatte og ombyggede den. Den fik herefter nyt navn, Siøsund og sejlede frem til 1955 mellem Rudkøbing og Vemmenæs. 2 år efter blev den solgt til et neapolitansk rederi og skiftede endnu en gang navn. Denne gang til Citta di Pozzuoli. Herefter blev den indsat på overfarten Neapel-Ischia. Senere blev den gamle færge solgt endnu en gang til et rederi i Messina.
 +
 
 +
[[Kategori:Havne og færgefart]]

Nuværende version fra 17. maj 2010, 18:01

Danmarks første bilfærge "ASA-THOR" for indgående i Helsingør Havn. Privat foto fra 1930'erne

Den privatejede Asa-Thor blev indsat som den første bilfærge på Helsingør-Helsingborg overfarten i 1931, hvor den sejlede i sommermånederne frem til 1939. Færgen blev oprindelig bygget i 1884 som Minekran nr. 4 til marinen. I 1930 blev den udrangeret og solgt til Aktieselskabet Nordisk Rute- og Færgefart, hvorefter den i 1931 blev ombygget til automobilfærge i Kiel. Der blev indrettet saloner til passagerne og fartøjet blev forlænget med næsten 10 meter. I 1931 havde færgen en enkelt dampmaskine, i 1933 fik den 2 diesel motorer.

Under den tyske besættelse blev Asa-Thor beslaglagt af tyskerne. Efter krigen førte den gamle færge en omtumlet tilværelse. I 1947 blev den overtaget af Aktieselskabet Rudkøbing-Vemmenæs Færgefart, som istandsatte og ombyggede den. Den fik herefter nyt navn, Siøsund og sejlede frem til 1955 mellem Rudkøbing og Vemmenæs. 2 år efter blev den solgt til et neapolitansk rederi og skiftede endnu en gang navn. Denne gang til Citta di Pozzuoli. Herefter blev den indsat på overfarten Neapel-Ischia. Senere blev den gamle færge solgt endnu en gang til et rederi i Messina.

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.