Forskel mellem versioner af "Kategori:Helsingør Værft"
Linje 52: | Linje 52: | ||
|[[Billede:B22932Kystyacht-19720518.jpg|150px|thumb|Dansk fregat (Peder Skram eller Herluf Trolle) i Helsingør Havn (værftet) 18/5 1972. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B22932Kystyacht-19720518.jpg|150px|thumb|Dansk fregat (Peder Skram eller Herluf Trolle) i Helsingør Havn (værftet) 18/5 1972. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
− | |[[Billede:B25012Esmann-19731211.jpg|150px|thumb|H. J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973]] | + | |[[Billede:B25012Esmann-19731211.jpg|150px|thumb|H.J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973]] |
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
− | |||
− | |||
|[[Billede:B30041DorteSkou730516.jpg|150px|thumb|Dorit Skou bliver døbt af 11 årige Mette Gundel 16/5 1973. Foto: Anne-Sofie Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B30041DorteSkou730516.jpg|150px|thumb|Dorit Skou bliver døbt af 11 årige Mette Gundel 16/5 1973. Foto: Anne-Sofie Rubæk Hansen]] | ||
Linje 63: | Linje 61: | ||
|[[Billede:B30409HV740328.jpg|150px|thumb|Krydstogtskibet Golden Odyssey blev bygget til rederiet Royal Cruise Line, Piræus. Foto Anne-Sofie Rubæk 28/3 1974]] | |[[Billede:B30409HV740328.jpg|150px|thumb|Krydstogtskibet Golden Odyssey blev bygget til rederiet Royal Cruise Line, Piræus. Foto Anne-Sofie Rubæk 28/3 1974]] | ||
− | |[[Billede: | + | |[[Billede:B30973Esman741121.jpg|150px|thumb|Direktør H.J. Esmann Olesen 21/11 1974. Foto: Anne-Sofie Rubæk]] |
+ | |[[Billede:B24650Olieulykke19750618.jpg|150px|thumb|Olieulykke/oliepletter på den nybyggede færge Maren Mols 18/6 1975. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
|-valign="top" | |-valign="top" | ||
|[[Billede:B26192byggenr.-417.jpg|150px|thumb|Ro-Ro-skibet Dana Optima er næsten færdigt. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/7 1978]] | |[[Billede:B26192byggenr.-417.jpg|150px|thumb|Ro-Ro-skibet Dana Optima er næsten færdigt. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/7 1978]] | ||
+ | |||
+ | |-valign="top" | ||
+ | |||
+ | |[[Billede:Skib-i-dok1960.jpg|150px|thumb|Skib i tørdok ca. 1960]] | ||
Versionen fra 13. mar 2011, 12:20
Helsingør Værft eller som virksomheden oprindelig hed Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev oprettet i 1882 og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.
| |||
| |||
| |||
| |||
| |||
|
Litteratur
Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.
Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.
Eksternt link
Sider i kategorien "Helsingør Værft"
De nedenstående 5 sider er i denne kategori, ud af i alt 5.