Forskel mellem versioner af "Asa-Thor"
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Billede:FAM140.jpg|right|250px|thumb|Danmarks første bilfærge "ASA-THOR" for indgående i Helsingør Havn. Privat foto fra 1930'erne]] | [[Billede:FAM140.jpg|right|250px|thumb|Danmarks første bilfærge "ASA-THOR" for indgående i Helsingør Havn. Privat foto fra 1930'erne]] | ||
− | Den privatejede Asa-Thor blev indsat som den første bilfærge på [[Helsingør-Helsingborg overfarten]] i 1931, hvor den sejlede i sommermånederne frem til 1939. Færgen blev oprindelig bygget i 1884 som Minekran nr. 4 til marinen. I 1930 blev den udrangeret og solgt til Aktieselskabet Nordisk Rute- og Færgefart, hvorefter den i 1931 blev ombygget til automobilfærge i Kiel. Der blev indrettet saloner til passagerne og fartøjet blev forlænget med næsten 10 meter. | + | Den privatejede Asa-Thor blev indsat som den første bilfærge på [[Helsingør-Helsingborg overfarten]] i 1931, hvor den sejlede i sommermånederne frem til 1939. Færgen blev oprindelig bygget i 1884 som Minekran nr. 4 til marinen. I 1930 blev den udrangeret og solgt til Aktieselskabet Nordisk Rute- og Færgefart, hvorefter den i 1931 blev ombygget til automobilfærge i Kiel. Der blev indrettet saloner til passagerne og fartøjet blev forlænget med næsten 10 meter. I 1931 havde færgen en enkelt dampmaskine, i 1933 fik den 2 diesel motorer. |
− | |||
− | I 1931 havde | ||
Under den tyske besættelse blev Asa-Thor beslaglagt af tyskerne. Efter krigen førte den gamle færge en omtumlet tilværelse. I 1947 blev den overtaget af Aktieselskabet Rudkøbing-Vemmenæs Færgefart, som istandsatte og ombyggede den. Den fik herefter nyt navn, Siøsund og sejlede frem til 1955 mellem Rudkøbing og Vemmenæs. 2 år efter blev den solgt til et neapolitansk rederi og skiftede endnu en gang navn. Denne gang til Citta di Pozzuoli. Herefter blev den indsat på overfarten Neapel-Ischia. Senere blev den gamle færge solgt endnu en gang til et rederi i Messina. | Under den tyske besættelse blev Asa-Thor beslaglagt af tyskerne. Efter krigen førte den gamle færge en omtumlet tilværelse. I 1947 blev den overtaget af Aktieselskabet Rudkøbing-Vemmenæs Færgefart, som istandsatte og ombyggede den. Den fik herefter nyt navn, Siøsund og sejlede frem til 1955 mellem Rudkøbing og Vemmenæs. 2 år efter blev den solgt til et neapolitansk rederi og skiftede endnu en gang navn. Denne gang til Citta di Pozzuoli. Herefter blev den indsat på overfarten Neapel-Ischia. Senere blev den gamle færge solgt endnu en gang til et rederi i Messina. | ||
[[Kategori:Havne og færgefart]] | [[Kategori:Havne og færgefart]] |
Nuværende version fra 17. maj 2010, 18:01
Den privatejede Asa-Thor blev indsat som den første bilfærge på Helsingør-Helsingborg overfarten i 1931, hvor den sejlede i sommermånederne frem til 1939. Færgen blev oprindelig bygget i 1884 som Minekran nr. 4 til marinen. I 1930 blev den udrangeret og solgt til Aktieselskabet Nordisk Rute- og Færgefart, hvorefter den i 1931 blev ombygget til automobilfærge i Kiel. Der blev indrettet saloner til passagerne og fartøjet blev forlænget med næsten 10 meter. I 1931 havde færgen en enkelt dampmaskine, i 1933 fik den 2 diesel motorer.
Under den tyske besættelse blev Asa-Thor beslaglagt af tyskerne. Efter krigen førte den gamle færge en omtumlet tilværelse. I 1947 blev den overtaget af Aktieselskabet Rudkøbing-Vemmenæs Færgefart, som istandsatte og ombyggede den. Den fik herefter nyt navn, Siøsund og sejlede frem til 1955 mellem Rudkøbing og Vemmenæs. 2 år efter blev den solgt til et neapolitansk rederi og skiftede endnu en gang navn. Denne gang til Citta di Pozzuoli. Herefter blev den indsat på overfarten Neapel-Ischia. Senere blev den gamle færge solgt endnu en gang til et rederi i Messina.