Forskel mellem versioner af "Helsingør Havn"
Fra Helsingør Leksikon
Linje 1: | Linje 1: | ||
Den første havn i Helsingør blev anlagt i årene 1764-67. Ved kongelig resolution af 19. maj 1824 blev havnen en statshavn og det var således staten der skulle bekoste fremtidige udvidelser og vedligeholdelse. Den første betydelige udvidelse skete i årene 1826-29. I 1838-39 blev den søndre havnearm forlænget samtidig med at havnebassinet blev gjort dybere. En endnu større havneudvidelse fandt sted i årene 1859-62. I den forbindelse kom [[Havnekranen|den røde kran]] ved havnebassinet ud for Sophie Brahes Gade. | Den første havn i Helsingør blev anlagt i årene 1764-67. Ved kongelig resolution af 19. maj 1824 blev havnen en statshavn og det var således staten der skulle bekoste fremtidige udvidelser og vedligeholdelse. Den første betydelige udvidelse skete i årene 1826-29. I 1838-39 blev den søndre havnearm forlænget samtidig med at havnebassinet blev gjort dybere. En endnu større havneudvidelse fandt sted i årene 1859-62. I den forbindelse kom [[Havnekranen|den røde kran]] ved havnebassinet ud for Sophie Brahes Gade. | ||
− | |||
{| class="wikitable" border=0 | {| class="wikitable" border=0 |
Versionen fra 13. maj 2010, 21:33
Den første havn i Helsingør blev anlagt i årene 1764-67. Ved kongelig resolution af 19. maj 1824 blev havnen en statshavn og det var således staten der skulle bekoste fremtidige udvidelser og vedligeholdelse. Den første betydelige udvidelse skete i årene 1826-29. I 1838-39 blev den søndre havnearm forlænget samtidig med at havnebassinet blev gjort dybere. En endnu større havneudvidelse fandt sted i årene 1859-62. I den forbindelse kom den røde kran ved havnebassinet ud for Sophie Brahes Gade.
| ||
|
Litteratur
Mellem Kronborg og Helsingør. Af Lars Bjørn Madsen og Kenno Pedersen. Helsingør, 2005