Forskel mellem versioner af "Helsingør Værft"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
Linje 5: Linje 5:
  
 
|- valign="top"
 
|- valign="top"
 +
 +
|[[Billede:Hg-02Dronningen.jpg|thumb|150px|Hjuldamperen Dronningen af Kalundborg på ophalerbeddingen. Skibet, der er bygget i England, blev dansk i 1888. Det forliste i 1916]]
 +
|[[Billede: Hg-04folk-i-kran.jpg|thumb|150px|Studietur eller fejring af nyindkøbt kran? År?]]
 +
|[[Billede:Hg-05mand-i-kran.jpg|thumb|150px|En mand i kranen. År?]]
 +
 +
 +
|- valign="top"
 +
 
|[[Billede:H.V.Grovsmedien.1928.jpg|thumb|150px|Grovsmedien 1928. Der arbejdes ved ambolte og esser]]
 
|[[Billede:H.V.Grovsmedien.1928.jpg|thumb|150px|Grovsmedien 1928. Der arbejdes ved ambolte og esser]]
  
Linje 45: Linje 53:
  
 
|[[Billede:B25012Esmann-19731211.jpg|150px|thumb|H. J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973]]
 
|[[Billede:B25012Esmann-19731211.jpg|150px|thumb|H. J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973]]
 +
  
 
|- valign="top"
 
|- valign="top"

Versionen fra 8. nov 2009, 15:39

Helsingør Værft eller som virksomheden oprindelig hed Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev oprettet i 1882 og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.


Hjuldamperen Dronningen af Kalundborg på ophalerbeddingen. Skibet, der er bygget i England, blev dansk i 1888. Det forliste i 1916
Studietur eller fejring af nyindkøbt kran? År?
En mand i kranen. År?


Grovsmedien 1928. Der arbejdes ved ambolte og esser
Helsingør Værft 1938
Helsingør Værft 13/11 1962. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Stabelafløbning januar 1962 - dobbeltdækkeren Sprogø. Foto: Jørgen Rubæk Hansen


Grøndlandsskibet Disko på værft. Det ligger skævt på grund af en tankprøve. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/2 1963
Stabelafløbning 23/9 1965. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Stabelafløbning M/S Dorte Skou 13/6 1968. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Det polske skib M/S Gründwalaed på værft 13/2 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen


Hovedbygningen 1968. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
M/S Sveaborg i Helsingør havn 27/2 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Søsætning af MS Ariel, Helsinki 17/9 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Dagmar Skou og Ariel. To nye skibe på værftet 15/12 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen


Hovedbygning 10/3 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Dansk kyst yacht i Helsingør Havn (værftet) 18/5 1972. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
Olieulykke/oliepletter på den nybyggede færge Maren Mols 18/6 1975. Foto: Jørgen Rubæk Hansen
H. J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973


M/S Sweborg under reparation 8/5 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen


Litteratur

Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.

Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.

Persillegartneren, Nødbremsen og alle de andre : nye og gamle øgenavne fra Helsingør og omegn / af Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2007.


Eksternt link

Værftsgruppen - Helsingør Værftsmuseum

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.