Forskel mellem versioner af "Helsingør Værft"
Fra Helsingør Leksikon
Linje 28: | Linje 28: | ||
|[[Billede:B21163Hovedbygn-1968.jpg|150px|thumb|Hovedbygningen 1968. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B21163Hovedbygn-1968.jpg|150px|thumb|Hovedbygningen 1968. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
− | |[[Billede: | + | |[[Billede:B21898Sveaborg-19700227.jpg|150px|thumb|M/S Sveaborg i Helsingør havn 27/2 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] |
|[[Billede:B22099Ariel-19700917.jpg|150px|thumb|Søsætning af MS Ariel, Helsinki 17/9 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B22099Ariel-19700917.jpg|150px|thumb|Søsætning af MS Ariel, Helsinki 17/9 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
Linje 36: | Linje 36: | ||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
− | + | |[[Billede:B21664MS_Sweborg_repareres_19690508.jpg|150px|thumb|M/S Sweborg under reparation 8/5 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |
− | |[[Billede: | + | |
+ | |||
+ | |||
+ | |||
Versionen fra 6. sep 2009, 06:03
Helsingør Værft eller som virksomheden oprindelig hed Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev oprettet i 1882 og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.
| |||
|
Litteratur
Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.
Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.