Forskel mellem versioner af "Jernbanefærgen Dan"
Fra Helsingør Leksikon
Linje 3: | Linje 3: | ||
Jernbanefærgen Dan blev oprindelig anskaffet til Lillebæltsoverfarten. Ved søsætningen i 1921 fra Orlogsværftet i København blev den døbt Dan og senere samme år overtaget af DSB. Den blev indsat på overfarten mellem Fredericia og Strib, hvor den sejlede indtil 3 uger før Lillebæltsbroens indvielse i 1935. | Jernbanefærgen Dan blev oprindelig anskaffet til Lillebæltsoverfarten. Ved søsætningen i 1921 fra Orlogsværftet i København blev den døbt Dan og senere samme år overtaget af DSB. Den blev indsat på overfarten mellem Fredericia og Strib, hvor den sejlede indtil 3 uger før Lillebæltsbroens indvielse i 1935. | ||
− | Herefter kom færgen til [[Helsingør- | + | Herefter kom færgen til [[Helsingør-Helsingborg overfarten]]. I 1952 blev den ombygget på Nakskov Skibsværft, hvor den bl.a. fik dieselmotor. I 1973 led Dan maskinhaveri, hvorefter den blev udrangeret. Året efter blev den solgt til et firma i Ystad, som anvendte færgen som lægter. I 1978 blev den omdøbt Danne efter et videresalg. |
[[Kategori:Havne og færgefart]] | [[Kategori:Havne og færgefart]] |
Nuværende version fra 25. maj 2009, 19:33
Jernbanefærgen Dan blev oprindelig anskaffet til Lillebæltsoverfarten. Ved søsætningen i 1921 fra Orlogsværftet i København blev den døbt Dan og senere samme år overtaget af DSB. Den blev indsat på overfarten mellem Fredericia og Strib, hvor den sejlede indtil 3 uger før Lillebæltsbroens indvielse i 1935.
Herefter kom færgen til Helsingør-Helsingborg overfarten. I 1952 blev den ombygget på Nakskov Skibsværft, hvor den bl.a. fik dieselmotor. I 1973 led Dan maskinhaveri, hvorefter den blev udrangeret. Året efter blev den solgt til et firma i Ystad, som anvendte færgen som lægter. I 1978 blev den omdøbt Danne efter et videresalg.