Forskel mellem versioner af "Grønnehave Station"
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Billede:Grønnehave-1904.jpg|right|thumb|250px|Grønnehave Station fotograferet umiddelbart efter opførelsen i 1906]] | [[Billede:Grønnehave-1904.jpg|right|thumb|250px|Grønnehave Station fotograferet umiddelbart efter opførelsen i 1906]] | ||
I 1905 blev 6 stationsbygninger til Hornbækbanen udbudt i entreprise. De to svogre Valdemar og Oluf Sølver (begge murermestre med sølvmedalje for svendestykket) bød på opgaven og vandt. Oluf Sølver og hans kone bosatte sig i Hornbæk, og de delte så arbejdet på den måde at Oluf Sølver startede med [[Hornbæk Station]], mens Valdemar Sølver gik i gang med stationen på Grønnehave. | I 1905 blev 6 stationsbygninger til Hornbækbanen udbudt i entreprise. De to svogre Valdemar og Oluf Sølver (begge murermestre med sølvmedalje for svendestykket) bød på opgaven og vandt. Oluf Sølver og hans kone bosatte sig i Hornbæk, og de delte så arbejdet på den måde at Oluf Sølver startede med [[Hornbæk Station]], mens Valdemar Sølver gik i gang med stationen på Grønnehave. | ||
− | Jernbanen blev indviet i 1906 og | + | Jernbanen blev indviet i 1906 og forlænget til Gilleleje i 1916. I daglig tale springer man ofte Gilleleje over og siger bare [[Hornbækbanen]]. |
Da Grønnehave Station blev bygget, var den endestation på banen. Dengang lå jernbanesporene på nordøstsiden af stationen. I 1952 blev de lagt om til den anden side af stationsbygningen af hensyn til [[Gummifabrikken Tretorn]]. | Da Grønnehave Station blev bygget, var den endestation på banen. Dengang lå jernbanesporene på nordøstsiden af stationen. I 1952 blev de lagt om til den anden side af stationsbygningen af hensyn til [[Gummifabrikken Tretorn]]. |
Versionen fra 25. maj 2008, 15:19
I 1905 blev 6 stationsbygninger til Hornbækbanen udbudt i entreprise. De to svogre Valdemar og Oluf Sølver (begge murermestre med sølvmedalje for svendestykket) bød på opgaven og vandt. Oluf Sølver og hans kone bosatte sig i Hornbæk, og de delte så arbejdet på den måde at Oluf Sølver startede med Hornbæk Station, mens Valdemar Sølver gik i gang med stationen på Grønnehave. Jernbanen blev indviet i 1906 og forlænget til Gilleleje i 1916. I daglig tale springer man ofte Gilleleje over og siger bare Hornbækbanen.
Da Grønnehave Station blev bygget, var den endestation på banen. Dengang lå jernbanesporene på nordøstsiden af stationen. I 1952 blev de lagt om til den anden side af stationsbygningen af hensyn til Gummifabrikken Tretorn.
Litteratur
Valdemar Søver: Lidt om en murermesters virksomhed i Helsingør i årene 1905-10 (Forening & Museum. 1993. Nr.3. S. 10-12)