Forskel mellem versioner af "Værftsarbejderne"
Linje 3: | Linje 3: | ||
===Kunstnerens forklaringer=== | ===Kunstnerens forklaringer=== | ||
[[Billede:Skulp4.jpg|300px|right|thumb|'Alle fire skulpturer]] | [[Billede:Skulp4.jpg|300px|right|thumb|'Alle fire skulpturer]] | ||
− | Skulpturerne, som er opbygget i en knudret og ujævn modellering, består forrest af tre mænd i forskellige aldre, en mand nær pensionsalderen, en lærling og en mand i | + | Skulpturerne, som er opbygget i en knudret og ujævn modellering, består forrest af tre mænd i forskellige aldre, en mand nær pensionsalderen, en lærling og en mand i 50'erne, alle skabt i naturlig størrelse. Nogle meter fra dem ses en mand i 30'erne, udført i 1,5 gange naturlig størrelse. |
Figurerne er ifølge kunstneren udfærdiget ud fra levende modeller, men kun én af dem, den ældre mand, er en tidligere værftsarbejder, Per Lindstrøm, som havde øgenavnet ’lille Per’. Modellen til den store skulptur, Allando Lindstrøm, er søn af Per Lindstrøm. De andre har ikke noget med værftet at gøre, men er med som arketyper. | Figurerne er ifølge kunstneren udfærdiget ud fra levende modeller, men kun én af dem, den ældre mand, er en tidligere værftsarbejder, Per Lindstrøm, som havde øgenavnet ’lille Per’. Modellen til den store skulptur, Allando Lindstrøm, er søn af Per Lindstrøm. De andre har ikke noget med værftet at gøre, men er med som arketyper. |
Versionen fra 3. maj 2018, 08:20
Bronzeskulpturerne er skabt af den dansk-færøske billedhugger Hans Pauli Olsen og viser værftsarbejdere ved det gamle værfts Bygning 10 Allégade 2, på vej på arbejde.
Kunstnerens forklaringer
Skulpturerne, som er opbygget i en knudret og ujævn modellering, består forrest af tre mænd i forskellige aldre, en mand nær pensionsalderen, en lærling og en mand i 50'erne, alle skabt i naturlig størrelse. Nogle meter fra dem ses en mand i 30'erne, udført i 1,5 gange naturlig størrelse.
Figurerne er ifølge kunstneren udfærdiget ud fra levende modeller, men kun én af dem, den ældre mand, er en tidligere værftsarbejder, Per Lindstrøm, som havde øgenavnet ’lille Per’. Modellen til den store skulptur, Allando Lindstrøm, er søn af Per Lindstrøm. De andre har ikke noget med værftet at gøre, men er med som arketyper.
Man kan betragte gruppen som én samlet skulpturgruppe, eller som én stor skulptur og tre mindre, alt afhængig af, hvor man ser det fra. Dette forklarede kunstneren i sin tale ved afsløringen af skulpturerne, grundlovsdag den 5. juni 2014.
Forarbejde
Det er den nu afdøde ’smedeboss’ og gamle værftsarbejder Georg Poulsen, som sammen med Værftsmuseets Værftsgruppe har arbejdet på at få realiseret de fire bronzeskulpturer, der i dag står som et monument over den 101 år lange værftsepoke, som var med til at definere Helsingør bys identitet.
Finansiering
Lauritzen Fonden, Torm Fonden og Orients Fonden har sammen med Helsingør Kommunes Museer finansieret skulpturerne.
Litteratur
Asger Lind Krebs: ’Se det er en værftsarbejder’, Helsingør Dagblad, 06.06.2014
’Fire værftsarbejdere på vej til arbejde’, Nordsjælland, 11.05.2014
’Værftstiden må ikke glemmes’, Helsingør Dagblad, 13.06.2014