Forskel mellem versioner af "Allégade 7 - gavlmaleri"
(Oprettede siden med '==Allégade 7 – Gavlmaleri== ===Murmaleri=== Den spanske maler Oriol Caminal Martinez har i 2013 i samarbejde med sin italienske assistent Piercarlo Carella udført et mal...') |
|||
Linje 3: | Linje 3: | ||
Den spanske maler Oriol Caminal Martinez har i 2013 i samarbejde med sin italienske assistent Piercarlo Carella udført et maleri på gavlen af Allégade 7. | Den spanske maler Oriol Caminal Martinez har i 2013 i samarbejde med sin italienske assistent Piercarlo Carella udført et maleri på gavlen af Allégade 7. | ||
Maleriet, som er malet i akryl med dimensionerne 9mx11m, fremstår som en akvarel i lag-på-lag med nutidens gigantiske containerskibe i baggrunden, et ældre dampskib midt imellem og fortidens sejlskibe forrest i billedet. | Maleriet, som er malet i akryl med dimensionerne 9mx11m, fremstår som en akvarel i lag-på-lag med nutidens gigantiske containerskibe i baggrunden, et ældre dampskib midt imellem og fortidens sejlskibe forrest i billedet. | ||
+ | Modellen til dampskibet er det gode skib Martha, kendt fra en dansk film fra 1960erne. | ||
+ | Albatrossen i toppen af billedet skal symbolisere transport over lange afstande. | ||
+ | Udtrykket er realistisk og poetisk på samme tid, og står som en hyldest til skibsfartens historiske udvikling i Helsingør. | ||
+ | Med sin transparente lethed skaber maleriet en stærk kontrast til gavlmaleriet Kongensgade 23, hvis udtryk er massivt og tungt. |
Versionen fra 18. mar 2015, 09:19
Allégade 7 – Gavlmaleri
Murmaleri
Den spanske maler Oriol Caminal Martinez har i 2013 i samarbejde med sin italienske assistent Piercarlo Carella udført et maleri på gavlen af Allégade 7. Maleriet, som er malet i akryl med dimensionerne 9mx11m, fremstår som en akvarel i lag-på-lag med nutidens gigantiske containerskibe i baggrunden, et ældre dampskib midt imellem og fortidens sejlskibe forrest i billedet. Modellen til dampskibet er det gode skib Martha, kendt fra en dansk film fra 1960erne. Albatrossen i toppen af billedet skal symbolisere transport over lange afstande. Udtrykket er realistisk og poetisk på samme tid, og står som en hyldest til skibsfartens historiske udvikling i Helsingør. Med sin transparente lethed skaber maleriet en stærk kontrast til gavlmaleriet Kongensgade 23, hvis udtryk er massivt og tungt.