Forskel mellem versioner af "Svea"
Henrik (diskussion | bidrag) |
Henrik (diskussion | bidrag) |
||
Linje 11: | Linje 11: | ||
I 1976 anskaffede DSB motorfærgen ”Holger Danske”, hvilket resulterede i, at ”Svea” blev taget ud af drift og oplagt i Helsingborg. Den blev ophugget i 1984 i Nørresundby. | I 1976 anskaffede DSB motorfærgen ”Holger Danske”, hvilket resulterede i, at ”Svea” blev taget ud af drift og oplagt i Helsingborg. Den blev ophugget i 1984 i Nørresundby. | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Havne og færgefart]] |
Versionen fra 20. feb 2012, 14:59
Jernbanefærgen "Svea" blev bygget i 1919 af Orlogsværftet i København til Fredericia-Strib overfarten. Den blev navnhivet ”Fyn” og blev overtaget af DSB i 1920. Fyn sejlede på Lillebælt i 15 år, herefter kom den til Masnedø indtil indvielsen af Storestrømsbroen i 1937.
Den fik herefter navnet "Svea" og blev flyttet til HH-overfarten. Fra september 1937 og helt frem til 1979 var den indsat her.
Den blev moderniseret i 1949 på Burmeister & Wains skibsværft. Salonerne blev helt fornyet, og der blev samtidigt indsat en række store vinduer i vingehusene.
"Svea" blev atter ombygget i 1958 på Aalborg Værft. Den blev nu en motorfærge og yderligere blev hele overbygningen fornyet. Den ændrede hermed totalt udseende og kom til at ligne motorfærgen ”Helsingør”, der blev bygget i 1955.
I 1976 anskaffede DSB motorfærgen ”Holger Danske”, hvilket resulterede i, at ”Svea” blev taget ud af drift og oplagt i Helsingborg. Den blev ophugget i 1984 i Nørresundby.