Forskel mellem versioner af "Svea"
Henrik (diskussion | bidrag) (Siden blev oprettet: Jernbanefærgen "Svea" blev bygget i 1919 af Orlogsværftet i København til Fredericia-Strib overfarten. Den blev navnhivet ”Fyn” og blev overtaget af DSB i 1920. Fyn sejle...) |
Henrik (diskussion | bidrag) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | [[Billede:Svea_1.jpg|right|thumb|250px|Jernbanefærgen Svea. Indsat på HH-overfarten 1937]] | ||
+ | |||
Jernbanefærgen "Svea" blev bygget i 1919 af Orlogsværftet i København til Fredericia-Strib overfarten. Den blev navnhivet ”Fyn” og blev overtaget af DSB i 1920. | Jernbanefærgen "Svea" blev bygget i 1919 af Orlogsværftet i København til Fredericia-Strib overfarten. Den blev navnhivet ”Fyn” og blev overtaget af DSB i 1920. | ||
Fyn sejlede på Lillebælt i 15 år, herefter kom den til Masnedø indtil indvielsen af Storestrømsbroen i 1937. | Fyn sejlede på Lillebælt i 15 år, herefter kom den til Masnedø indtil indvielsen af Storestrømsbroen i 1937. |
Versionen fra 20. feb 2012, 14:58
Jernbanefærgen "Svea" blev bygget i 1919 af Orlogsværftet i København til Fredericia-Strib overfarten. Den blev navnhivet ”Fyn” og blev overtaget af DSB i 1920. Fyn sejlede på Lillebælt i 15 år, herefter kom den til Masnedø indtil indvielsen af Storestrømsbroen i 1937.
Den fik herefter navnet "Svea" og blev flyttet til HH-overfarten. Fra september 1937 og helt frem til 1979 var den indsat her.
Den blev moderniseret i 1949 på Burmeister & Wains skibsværft. Salonerne blev helt fornyet, og der blev samtidigt indsat en række store vinduer i vingehusene.
"Svea" blev atter ombygget i 1958 på Aalborg Værft. Den blev nu en motorfærge og yderligere blev hele overbygningen fornyet. Den ændrede hermed totalt udseende og kom til at ligne motorfærgen ”Helsingør”, der blev bygget i 1955.
I 1976 anskaffede DSB motorfærgen ”Holger Danske”, hvilket resulterede i, at ”Svea” blev taget ud af drift og oplagt i Helsingborg. Den blev ophugget i 1984 i Nørresundby.