Forskel mellem versioner af "Kvistgaard Station"
(Siden blev oprettet: '''Kvistgaard Station''' anlagdes af Det Sjællandske Jernbaneselskab i 1864 i forbindelse med indvielsen af Nordbanen fra København via Hillerød til Helsingør. Stationen...) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Kvistgaard Station''' anlagdes af Det Sjællandske Jernbaneselskab i 1864 i forbindelse med indvielsen af [[Nordbanen]] fra København via Hillerød til Helsingør. Stationen anlagdes på dette sted dels fordi det var cirka midtvejs mellem Fredensborg og Helsingør Stationer - dels fordi stedet ved gården Qvistgaard ([[Kvistgaard Hovedgaard]]) var centralt i forholdet til det daværende vejnet. I stationsbygningen indrettedes tillige et brevsamlingssted (d.v.s. et mindre posthus). Brevsamlingsstedet udvidedes i 1888 til en postekspedition, hvis postdistrikt omfattede et langt større område end det nuværende postdistrikt. Posthuset fortsatte i de samme lokaler helt frem til 1999 - og var på nedlæggelsestidspunktet Helsingør Kommunes ældste posthus i samme lokaler. Jernbanestationen blev - som den eneste i området - hurtigt et trafikknudepunkt for den sydlige del af [[Tikøb Kommune]]. I forbindelse med stationsområdet anlagdes således læsse- og sidespor til en lang række virksomheder: [[Kvistgaard Teglværk]], [[Havreholms Fabrikker]], [[Colas A/S]], [[K.W.Bruun & Co.]] samt til en læsserampe for aflæsning af fækalier fra Københavns Renovationsvæsen. Stationen havde, i modsætning til Kystbanens nyere stationer, alle faciliteter for godsmodtagelse og afsendelse, hvilket sikrede stationen stor trafik igennem mange årtier. I løbet 1970'erne indskrænkedes stationens trafik og i 1990'erne reduceredes stationen til en holdeplads med en billetautomat! Selve stationsbygningen blev efterfølgende omdannet til en fritidsklub med navnet "Mellemstationen" - en afdeling af den nærliggende "[[Rudolf Steiner Skolen i Nordsjælland]]". | '''Kvistgaard Station''' anlagdes af Det Sjællandske Jernbaneselskab i 1864 i forbindelse med indvielsen af [[Nordbanen]] fra København via Hillerød til Helsingør. Stationen anlagdes på dette sted dels fordi det var cirka midtvejs mellem Fredensborg og Helsingør Stationer - dels fordi stedet ved gården Qvistgaard ([[Kvistgaard Hovedgaard]]) var centralt i forholdet til det daværende vejnet. I stationsbygningen indrettedes tillige et brevsamlingssted (d.v.s. et mindre posthus). Brevsamlingsstedet udvidedes i 1888 til en postekspedition, hvis postdistrikt omfattede et langt større område end det nuværende postdistrikt. Posthuset fortsatte i de samme lokaler helt frem til 1999 - og var på nedlæggelsestidspunktet Helsingør Kommunes ældste posthus i samme lokaler. Jernbanestationen blev - som den eneste i området - hurtigt et trafikknudepunkt for den sydlige del af [[Tikøb Kommune]]. I forbindelse med stationsområdet anlagdes således læsse- og sidespor til en lang række virksomheder: [[Kvistgaard Teglværk]], [[Havreholms Fabrikker]], [[Colas A/S]], [[K.W.Bruun & Co.]] samt til en læsserampe for aflæsning af fækalier fra Københavns Renovationsvæsen. Stationen havde, i modsætning til Kystbanens nyere stationer, alle faciliteter for godsmodtagelse og afsendelse, hvilket sikrede stationen stor trafik igennem mange årtier. I løbet 1970'erne indskrænkedes stationens trafik og i 1990'erne reduceredes stationen til en holdeplads med en billetautomat! Selve stationsbygningen blev efterfølgende omdannet til en fritidsklub med navnet "Mellemstationen" - en afdeling af den nærliggende "[[Rudolf Steiner Skolen i Nordsjælland]]". | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Jernbaner og stationer]] |
Versionen fra 7. apr 2008, 21:30
Kvistgaard Station anlagdes af Det Sjællandske Jernbaneselskab i 1864 i forbindelse med indvielsen af Nordbanen fra København via Hillerød til Helsingør. Stationen anlagdes på dette sted dels fordi det var cirka midtvejs mellem Fredensborg og Helsingør Stationer - dels fordi stedet ved gården Qvistgaard (Kvistgaard Hovedgaard) var centralt i forholdet til det daværende vejnet. I stationsbygningen indrettedes tillige et brevsamlingssted (d.v.s. et mindre posthus). Brevsamlingsstedet udvidedes i 1888 til en postekspedition, hvis postdistrikt omfattede et langt større område end det nuværende postdistrikt. Posthuset fortsatte i de samme lokaler helt frem til 1999 - og var på nedlæggelsestidspunktet Helsingør Kommunes ældste posthus i samme lokaler. Jernbanestationen blev - som den eneste i området - hurtigt et trafikknudepunkt for den sydlige del af Tikøb Kommune. I forbindelse med stationsområdet anlagdes således læsse- og sidespor til en lang række virksomheder: Kvistgaard Teglværk, Havreholms Fabrikker, Colas A/S, K.W.Bruun & Co. samt til en læsserampe for aflæsning af fækalier fra Københavns Renovationsvæsen. Stationen havde, i modsætning til Kystbanens nyere stationer, alle faciliteter for godsmodtagelse og afsendelse, hvilket sikrede stationen stor trafik igennem mange årtier. I løbet 1970'erne indskrænkedes stationens trafik og i 1990'erne reduceredes stationen til en holdeplads med en billetautomat! Selve stationsbygningen blev efterfølgende omdannet til en fritidsklub med navnet "Mellemstationen" - en afdeling af den nærliggende "Rudolf Steiner Skolen i Nordsjælland".