Forskel mellem versioner af "Helsingør Værft"
Fra Helsingør Leksikon
Linje 23: | Linje 23: | ||
|[[Billede:B21557MS_Polsk_skib_paa_vaerft_19690213.jpg|150px|thumb|Det polske skib M/S Gründwalaed på værft 13/2 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B21557MS_Polsk_skib_paa_vaerft_19690213.jpg|150px|thumb|Det polske skib M/S Gründwalaed på værft 13/2 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
+ | |||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
Linje 32: | Linje 33: | ||
|[[Billede:B22099Ariel-19700917.jpg|150px|thumb|Søsætning af MS Ariel, Helsinki 17/9 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B22099Ariel-19700917.jpg|150px|thumb|Søsætning af MS Ariel, Helsinki 17/9 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
− | |[[Billede:B22221To_nye_skibe_19701215.jpg|150px|thumb|To nye skibe på værftet 15/12 1970]] | + | |[[Billede:B22221To_nye_skibe_19701215.jpg|150px|thumb|To nye skibe på værftet 15/12 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] |
+ | |||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
− | + | [[Billede:B22303Hovedbygning19700310.jpg|150px|thumb|Hovedbygning 10/3 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |
− | |||
+ | [[Billede:B22932Kystyacht-19720518.jpg|150px|thumb|Dansk kyst yacht i Helsingør Havn (værftet) 18/5 1972. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
+ | [[Billede:B25012Esmann-19731211.jpg|150px|thumb|H. J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973]] | ||
+ | [[Billede:B24650Olieulykke19750618.jpg|150px|thumb|Olieulykke/oliepletter på den nybyggede færge Maren Mols 18/6 1975. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
+ | |- valign="top" | ||
+ | |[[Billede:B21664MS_Sweborg_repareres_19690508.jpg|150px|thumb|M/S Sweborg under reparation 8/5 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
|} | |} |
Versionen fra 6. sep 2009, 06:23
Helsingør Værft eller som virksomheden oprindelig hed Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev oprettet i 1882 og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.
| |||
| |||
| |||
Litteratur
Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.
Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.