Forskel mellem versioner af "Jernbanefærgen Dan"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
Linje 4: Linje 4:
  
 
Herefter kom færgen til [[Helsingør-Helsingborgoverfarten]]. I 1952 blev den ombygget på Nakskov Skibsværft, hvor den bl.a. fik dieselmotor. I 1973 led Dan maskinhaveri, hvorefter den blev udrangeret. Året efter blev den solgt til et firma i Ystad, som anvendte færgen som lægter. I 1978 blev den omdøbt Danne efter et videresalg.
 
Herefter kom færgen til [[Helsingør-Helsingborgoverfarten]]. I 1952 blev den ombygget på Nakskov Skibsværft, hvor den bl.a. fik dieselmotor. I 1973 led Dan maskinhaveri, hvorefter den blev udrangeret. Året efter blev den solgt til et firma i Ystad, som anvendte færgen som lægter. I 1978 blev den omdøbt Danne efter et videresalg.
 +
 +
[[Kategori:Havne og færgefart]]

Versionen fra 25. maj 2009, 19:32

Jernbanefærgen Dan

Jernbanefærgen Dan blev oprindelig anskaffet til Lillebæltsoverfarten. Ved søsætningen i 1921 fra Orlogsværftet i København blev den døbt Dan og senere samme år overtaget af DSB. Den blev indsat på overfarten mellem Fredericia og Strib, hvor den sejlede indtil 3 uger før Lillebæltsbroens indvielse i 1935.

Herefter kom færgen til Helsingør-Helsingborgoverfarten. I 1952 blev den ombygget på Nakskov Skibsværft, hvor den bl.a. fik dieselmotor. I 1973 led Dan maskinhaveri, hvorefter den blev udrangeret. Året efter blev den solgt til et firma i Ystad, som anvendte færgen som lægter. I 1978 blev den omdøbt Danne efter et videresalg.

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.