Forskel mellem versioner af "Hestemøllestræde - Murmaleri"
Linje 14: | Linje 14: | ||
Til højre i billedet adelsmanden [[Herluf Trolle]] stående i døren på sin lensmandsgård, det tidligere Karmeliterhus. | Til højre i billedet adelsmanden [[Herluf Trolle]] stående i døren på sin lensmandsgård, det tidligere Karmeliterhus. | ||
− | === | + | ===Højre billede=== |
Skt. Olai er efter revolutionen blevet byens protestantiske kirke, og en luthersk præst byder velkommen foran kirkedøren. | Skt. Olai er efter revolutionen blevet byens protestantiske kirke, og en luthersk præst byder velkommen foran kirkedøren. | ||
Til venstre i billedet den velhavende [[Birgitte Gøye]] med en genstand i sine hænder som et symbol på de mange gaver, byens borgere har skænket kirken. | Til venstre i billedet den velhavende [[Birgitte Gøye]] med en genstand i sine hænder som et symbol på de mange gaver, byens borgere har skænket kirken. |
Versionen fra 19. mar 2015, 10:31
To italienske kunstnere Lara Atzoni og Piercarlo Carella har i 2012 i samarbejde skabt et murmaleri i Hestemøllestræde
Vægmaleriet
Maleriet handler om kirken i Helsingør, og forestiller 400 års historie. Betragteren står lige midt mellem de to ældste kirker i Helsingør, med Sct. Mariæ Kirke mod vest og Skt. Olai Kirke mod øst.
Venstre billede
Her hjælper munkene fra Karmeliterklostret syge søfolk i land fra skibene. Den lukkede kasse i baggrunden er til transport af syge for at undgå smittefare. Kassen kan ses på Helsingør Bymuseum.
Midterste billede
Efter revolutionen er munkene fordrevet og klostret omdannet til hospital. Til venstre i billedet ses to gamle mennesker i en seng, og manden med masken er læge. Masken indeholder urter, som skal beskytte ham mod smitte fra farlige sygdomme. Til højre i billedet adelsmanden Herluf Trolle stående i døren på sin lensmandsgård, det tidligere Karmeliterhus.
Højre billede
Skt. Olai er efter revolutionen blevet byens protestantiske kirke, og en luthersk præst byder velkommen foran kirkedøren. Til venstre i billedet den velhavende Birgitte Gøye med en genstand i sine hænder som et symbol på de mange gaver, byens borgere har skænket kirken. Til højre i billedet en dåbshandling. Borterne rundt om billederne er inspireret af kalkmalerierne i klostrets musikværelse.
Litteratur
’Helsingørs mure fortæller’, folder udgivet af Kunst og Byrum, Helsingør Kommune