Forskel mellem versioner af "Mørdrupvej"
Fra Helsingør Leksikon
(Oprettede siden med ' Kategori:Gader og veje') |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | * 3060 Espergærde | ||
+ | * Frem til slutningen af 1700 tallet endte vejen i en vejgaffel i vest, idet den deltes i to grene henholdsvis mod Nyrup og mod Rørtang. Det nuværende Mørdrupvejs forløb frem til Nyrup Hegn må være etableret i forbindelse med anlægget af Kongevejen mellem Hørsholm og Helsingør i slutningen af 1700 tallet, hvorved de gamle vejforbindelser mellem landsbyerne blev skåret over. (Kilde: Mosebyen. 1986). Mørdrupvej var i 1700-tallet og det meste af 1800 tallet en smal sandet vej mellem Espergærde og Mørdrup. (Kilde: Eva D. og Mikkelsen: Espergærde. 1980. Da Espergærde Station blev anlagt sammen med Kystbanen blev vejen udvidet fra stranden til stationen. (Kilde: Mikkelsen:Espergærde. 1980). Frem til en vejomlægning i 1920, hvor Mørdrupvej blev omlagt med viadukt under Kystbanen, drejede vejen ind gennem Søbækgaards park frem til Fredensvej og videre mod Espergærde. Ved vejom-lægningen blev den afsnorede del af den hidtidige Mørdrupvej til Fredensvej. | ||
+ | |||
+ | Kilde: Mosebyen. 1986 og Mørdrup landsby : en kortfattet orientering. 1985. | ||
+ | |||
[[Kategori:Gader og veje]] | [[Kategori:Gader og veje]] |
Versionen fra 15. feb 2014, 18:30
- 3060 Espergærde
- Frem til slutningen af 1700 tallet endte vejen i en vejgaffel i vest, idet den deltes i to grene henholdsvis mod Nyrup og mod Rørtang. Det nuværende Mørdrupvejs forløb frem til Nyrup Hegn må være etableret i forbindelse med anlægget af Kongevejen mellem Hørsholm og Helsingør i slutningen af 1700 tallet, hvorved de gamle vejforbindelser mellem landsbyerne blev skåret over. (Kilde: Mosebyen. 1986). Mørdrupvej var i 1700-tallet og det meste af 1800 tallet en smal sandet vej mellem Espergærde og Mørdrup. (Kilde: Eva D. og Mikkelsen: Espergærde. 1980. Da Espergærde Station blev anlagt sammen med Kystbanen blev vejen udvidet fra stranden til stationen. (Kilde: Mikkelsen:Espergærde. 1980). Frem til en vejomlægning i 1920, hvor Mørdrupvej blev omlagt med viadukt under Kystbanen, drejede vejen ind gennem Søbækgaards park frem til Fredensvej og videre mod Espergærde. Ved vejom-lægningen blev den afsnorede del af den hidtidige Mørdrupvej til Fredensvej.
Kilde: Mosebyen. 1986 og Mørdrup landsby : en kortfattet orientering. 1985.