Forskel mellem versioner af "Helsingborg"
Henrik (diskussion | bidrag) |
|||
(4 mellemliggende versioner af 2 andre brugere ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Billede:Helsingborg_1.jpg|right|thumb|250px|Skruedampfærgen Helsingborg - den første skruedrevne DSB-færge. Indsat 1902]] | [[Billede:Helsingborg_1.jpg|right|thumb|250px|Skruedampfærgen Helsingborg - den første skruedrevne DSB-færge. Indsat 1902]] | ||
− | Nybygning nr. 93 fra Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri var den enkeltsporede hjuldampfærge Helsingborg. Den blev søsat i august 1902 under navnet ”Helsingborg” og var den første skruedrevne dobbeltenderfærge i DSB-flåden. | + | Nybygning nr. 93 fra [[Helsingør Værft|Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri]] var den enkeltsporede hjuldampfærge Helsingborg. Den blev søsat i august 1902 under navnet ”Helsingborg” og var den første skruedrevne dobbeltenderfærge i DSB-flåden. |
De første mindre skruefærger var dobbeltendere med en skrue i hver ende. Færger af denne type er bygget ens i begge ender, så de kan sejle lige godt både fremad og baglæns. De behøver således ikke at svaje (vende) under overfarten. | De første mindre skruefærger var dobbeltendere med en skrue i hver ende. Færger af denne type er bygget ens i begge ender, så de kan sejle lige godt både fremad og baglæns. De behøver således ikke at svaje (vende) under overfarten. | ||
Linje 8: | Linje 8: | ||
”Helsingborg” blev udrangeret i 1964 og ophugget året efter. | ”Helsingborg” blev udrangeret i 1964 og ophugget året efter. | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Havne og færgefart]] | ||
+ | |||
+ | ************** | ||
+ | * Helsingborg | ||
+ | * Strandgade 89, Helsingør | ||
+ | * Ejer: Jørgensens Enke. Helsingør Kjøbstads Vejviser 1901-1902 | ||
+ | |||
+ | [[Kategori: Restauranter og værtshuse]] |
Nuværende version fra 19. okt 2021, 13:15
Nybygning nr. 93 fra Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri var den enkeltsporede hjuldampfærge Helsingborg. Den blev søsat i august 1902 under navnet ”Helsingborg” og var den første skruedrevne dobbeltenderfærge i DSB-flåden.
De første mindre skruefærger var dobbeltendere med en skrue i hver ende. Færger af denne type er bygget ens i begge ender, så de kan sejle lige godt både fremad og baglæns. De behøver således ikke at svaje (vende) under overfarten.
I november 1902 blev den indsat på Helsingør-Helsingborg overfarten, hvor den var i drift indtil 1946. I det år blev den overflyttet permanent stil Nykøbing Mors, hvor den kom i fart på Nykøbing Mors-Glyngøre ruten. I forbindelse med det nye hjemsted fik færgen nyt navn, idet den blev omdøbt til ”Glyngøre”. Mens den sejlede på HH-overfarten havde den lejlighedsvis fra 1935 været indsat som afløserfærge her.
”Helsingborg” blev udrangeret i 1964 og ophugget året efter.
- Helsingborg
- Strandgade 89, Helsingør
- Ejer: Jørgensens Enke. Helsingør Kjøbstads Vejviser 1901-1902