Forskel mellem versioner af "Kronprins Frederik"
Fra Helsingør Leksikon
Henrik (diskussion | bidrag) |
Henrik (diskussion | bidrag) |
||
(2 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | [[Billede: | + | [[Billede:Kronprins_frederik_1.jpg|right|thumb|250px|Hjulfærgen Frederik. Indsat 1898]] |
− | Nybygning nr. 71 fra Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri var hjulfærgen Kronprins Frederik, som blev indsat på DSB-overfarten mellem Helsingør og Helsingborg i august 1898, hvor den sejlede til 1922. På vogndækket havde færgen et spor til jernbanevogne. | + | Nybygning nr. 71 fra [[Helsingør Værft|Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri]] var hjulfærgen Kronprins Frederik, som blev indsat på DSB-overfarten mellem Helsingør og Helsingborg i august 1898, hvor den sejlede til 1922. På vogndækket havde færgen et spor til jernbanevogne. |
I perioden 1922 til 1933 var Kronprins Frederik stationeret i Fredericia, hvor den var indsat på Oddesundoverfarten. Da Oddesundbroen blev indviet i 1938, blev den udrangeret og ophugget. | I perioden 1922 til 1933 var Kronprins Frederik stationeret i Fredericia, hvor den var indsat på Oddesundoverfarten. Da Oddesundbroen blev indviet i 1938, blev den udrangeret og ophugget. | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Havne og færgefart]] |
Nuværende version fra 18. feb 2012, 13:09
Nybygning nr. 71 fra Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri var hjulfærgen Kronprins Frederik, som blev indsat på DSB-overfarten mellem Helsingør og Helsingborg i august 1898, hvor den sejlede til 1922. På vogndækket havde færgen et spor til jernbanevogne.
I perioden 1922 til 1933 var Kronprins Frederik stationeret i Fredericia, hvor den var indsat på Oddesundoverfarten. Da Oddesundbroen blev indviet i 1938, blev den udrangeret og ophugget.