Forskel mellem versioner af "Kronprinsesse Louise"
Henrik (diskussion | bidrag) |
Henrik (diskussion | bidrag) |
||
(5 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | [[Billede: | + | [[Billede:Kronprinsesse_louise_1.jpg|right|thumb|250px|Hjulfærgen Kronprinsesse Louise. Indsat 1892]] |
− | I forbindelse med etableringen af jernbaneoverfarten mellem Helsingør og Helsingborg blev der indgået kontrakt i 1890 mellem DSB og Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri om levering af en enkeltsporet hjuldampfærge. | + | I forbindelse med etableringen af jernbaneoverfarten mellem Helsingør og Helsingborg blev der indgået kontrakt i 1890 mellem DSB og [[Helsingør Værft|Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri]] om levering af en enkeltsporet hjuldampfærge. |
Færgen blev søsat og navngivet 28. februar 1891 og overtaget af DSB efter den officielle prøvetur i oktober samme år. | Færgen blev søsat og navngivet 28. februar 1891 og overtaget af DSB efter den officielle prøvetur i oktober samme år. | ||
Linje 7: | Linje 7: | ||
Færgen var opkaldt efter dronning Louise, født 1817, død 1898. Hun var datter af landgreve William af Hessen-Kassel og Christian VIIIs søster, Charlotte. Gift med Chr. IX, der blev konge i 1863. | Færgen var opkaldt efter dronning Louise, født 1817, død 1898. Hun var datter af landgreve William af Hessen-Kassel og Christian VIIIs søster, Charlotte. Gift med Chr. IX, der blev konge i 1863. | ||
− | Færgen var i drift fra 1891 til 1935. I det første år var den indsat på ruten Masnedø – Orehoved. Fra marts 1892 sejlede Kronprinsesse Louise mellem Helsingør og Helsingborg. 10 år senere blev færgen overflyttet til Lillebæltsoverfarten, hvor den sejlede på ruten Fredericia – Strib. I 1905 blev den forlænget med 9 meter på Københavns Flydedok, og i 1922 vendte den tilbage til HH-overfarten. I 1935 kom færgen for en kort bemærkning tilbage til overfarten Fredericia – Strib, som samme år blev nedlagt ved åbningen af Lillebæltsbroen. Det blev dødsstødet for | + | ”Kronprinsesse Louise” gik ind i en fartplan, der omfattede 5 daglige dobbeltture. I fartplanen blev det understreget, at alle tider var angivet i dansk tid, og det tilføjedes, at det var 10 minutter senere end svensk tid. Dette problem blev løst den 1. januar 1894, da Danmark indførte den mellemeuropæiske zonetid. |
+ | |||
+ | Færgen var i drift fra 1891 til 1935. I det første år var den indsat på ruten Masnedø – Orehoved. Fra marts 1892 sejlede Kronprinsesse Louise mellem Helsingør og Helsingborg. 10 år senere blev færgen overflyttet til Lillebæltsoverfarten, hvor den sejlede på ruten Fredericia – Strib. I 1905 blev den forlænget med 9 meter på Københavns Flydedok, og i 1922 vendte den tilbage til HH-overfarten. I 1935 kom færgen for en kort bemærkning tilbage til overfarten Fredericia – Strib, som samme år blev nedlagt ved åbningen af Lillebæltsbroen. Det blev dødsstødet for Kronprinsesse Louise, der kort efter blev solgt til ophugning. | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Havne og færgefart]] |
Nuværende version fra 21. feb 2012, 12:57
I forbindelse med etableringen af jernbaneoverfarten mellem Helsingør og Helsingborg blev der indgået kontrakt i 1890 mellem DSB og Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri om levering af en enkeltsporet hjuldampfærge.
Færgen blev søsat og navngivet 28. februar 1891 og overtaget af DSB efter den officielle prøvetur i oktober samme år.
Færgen var opkaldt efter dronning Louise, født 1817, død 1898. Hun var datter af landgreve William af Hessen-Kassel og Christian VIIIs søster, Charlotte. Gift med Chr. IX, der blev konge i 1863.
”Kronprinsesse Louise” gik ind i en fartplan, der omfattede 5 daglige dobbeltture. I fartplanen blev det understreget, at alle tider var angivet i dansk tid, og det tilføjedes, at det var 10 minutter senere end svensk tid. Dette problem blev løst den 1. januar 1894, da Danmark indførte den mellemeuropæiske zonetid.
Færgen var i drift fra 1891 til 1935. I det første år var den indsat på ruten Masnedø – Orehoved. Fra marts 1892 sejlede Kronprinsesse Louise mellem Helsingør og Helsingborg. 10 år senere blev færgen overflyttet til Lillebæltsoverfarten, hvor den sejlede på ruten Fredericia – Strib. I 1905 blev den forlænget med 9 meter på Københavns Flydedok, og i 1922 vendte den tilbage til HH-overfarten. I 1935 kom færgen for en kort bemærkning tilbage til overfarten Fredericia – Strib, som samme år blev nedlagt ved åbningen af Lillebæltsbroen. Det blev dødsstødet for Kronprinsesse Louise, der kort efter blev solgt til ophugning.