Forskel mellem versioner af "Espergærde Havn"
(Siden blev oprettet: Det var ”Frederik Jensens vase” ved fiskerlejet Espergærde, der i 1880 blev udvidet til den første landingsbro på stedet. Imidlertid ville fiskerne gerne have en rigt...) |
m |
||
(2 mellemliggende versioner af en anden bruger ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | [[Billede:Espergærde-Havn-1898.jpg|400px|right|thumb|Espergærde Havn, som den så ud inden udvidelsen i 1904. Bemærk bl.a. at nordre mole endnu ligger ud for "doktorboligen".]] | ||
+ | |||
Det var ”Frederik Jensens vase” ved fiskerlejet [[Espergærde]], der i 1880 blev udvidet til den første landingsbro på stedet. Imidlertid ville fiskerne gerne have en rigtig havn og dertil fik man hjælp af landliggere, offentlige tilskud samt af indtægter fra skovfester. I de følgende år udvidedes den anlagte landingsbro til at blive den søndre mole. Fra 1883 kunne man derfor med god ret kalde anlægget for '''Espergærde Havn'''. I 1902 blev den først anlagte nordre mole flyttet ”hen forbi doktorboligen” – d.v.s. længere mod nord. Den nye havn stod færdig med udgangen af 1904 og dermed havde havnen fået den størrelse, som den stadig har. I løbet af 1980’erne forsvandt de sidste erhvervsfiskere fra havnen og i dag anvendes havnen stort set kun af lystbåde. | Det var ”Frederik Jensens vase” ved fiskerlejet [[Espergærde]], der i 1880 blev udvidet til den første landingsbro på stedet. Imidlertid ville fiskerne gerne have en rigtig havn og dertil fik man hjælp af landliggere, offentlige tilskud samt af indtægter fra skovfester. I de følgende år udvidedes den anlagte landingsbro til at blive den søndre mole. Fra 1883 kunne man derfor med god ret kalde anlægget for '''Espergærde Havn'''. I 1902 blev den først anlagte nordre mole flyttet ”hen forbi doktorboligen” – d.v.s. længere mod nord. Den nye havn stod færdig med udgangen af 1904 og dermed havde havnen fået den størrelse, som den stadig har. I løbet af 1980’erne forsvandt de sidste erhvervsfiskere fra havnen og i dag anvendes havnen stort set kun af lystbåde. | ||
+ | |||
+ | [[Kategori: Havne og færgefart]] |
Nuværende version fra 8. apr 2022, 14:18
Det var ”Frederik Jensens vase” ved fiskerlejet Espergærde, der i 1880 blev udvidet til den første landingsbro på stedet. Imidlertid ville fiskerne gerne have en rigtig havn og dertil fik man hjælp af landliggere, offentlige tilskud samt af indtægter fra skovfester. I de følgende år udvidedes den anlagte landingsbro til at blive den søndre mole. Fra 1883 kunne man derfor med god ret kalde anlægget for Espergærde Havn. I 1902 blev den først anlagte nordre mole flyttet ”hen forbi doktorboligen” – d.v.s. længere mod nord. Den nye havn stod færdig med udgangen af 1904 og dermed havde havnen fået den størrelse, som den stadig har. I løbet af 1980’erne forsvandt de sidste erhvervsfiskere fra havnen og i dag anvendes havnen stort set kun af lystbåde.