Forskel mellem versioner af "Værftsarbejderne"
(8 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke) | |||
Linje 2: | Linje 2: | ||
===Kunstnerens forklaringer=== | ===Kunstnerens forklaringer=== | ||
− | [[Billede:Skulp4.jpg|300px|right|thumb|' | + | [[Billede:Skulp4.jpg|300px|right|thumb|'Alle fire skulpturer]] |
− | Skulpturerne, som er opbygget i en knudret og ujævn modellering, består forrest af tre mænd i forskellige aldre, en mand nær pensionsalderen, en | + | Skulpturerne, som er opbygget i en knudret og ujævn modellering, består forrest af tre mænd i forskellige aldre, en mand nær pensionsalderen, en lærling og en mand i 50'erne, alle skabt i naturlig størrelse. Nogle meter fra dem ses en mand i 30'erne, udført i 1,5 gange naturlig størrelse. |
− | Figurerne er ifølge kunstneren udfærdiget ud fra levende modeller, men kun én af dem, den ældre mand, er en tidligere værftsarbejder, som havde øgenavnet ’lille Per’. De andre har ikke noget med værftet at gøre, men er med som arketyper. | + | Figurerne er ifølge kunstneren udfærdiget ud fra levende modeller, men kun én af dem, den ældre mand, er en tidligere værftsarbejder, Per Lindstrøm, som havde øgenavnet ’lille Per’. Modellen til den store skulptur, Allando Lindstrøm, er søn af Per Lindstrøm. De andre har ikke noget med værftet at gøre, men er med som arketyper. |
+ | |||
+ | Skulpturen Værftsarbejderne skal ses som et monument over de tusindvis af arbejdere, der har været tilknyttet Helsingør Værft, som fra 1882-1983 var byens største arbejdsplads. Skulpturen skal ikke blot ses som et symbol på de mange arbejdere, der har gået gennem værftsporten, men også som et udtryk for byens historiske, politiske, sociale og kulturelle udvikling. | ||
Man kan betragte gruppen som én samlet skulpturgruppe, eller som én stor skulptur og tre mindre, alt afhængig af, hvor man ser det fra. Dette forklarede kunstneren i sin tale ved afsløringen af skulpturerne, grundlovsdag den 5. juni 2014. | Man kan betragte gruppen som én samlet skulpturgruppe, eller som én stor skulptur og tre mindre, alt afhængig af, hvor man ser det fra. Dette forklarede kunstneren i sin tale ved afsløringen af skulpturerne, grundlovsdag den 5. juni 2014. | ||
Linje 14: | Linje 16: | ||
===Finansiering=== | ===Finansiering=== | ||
Lauritzen Fonden, Torm Fonden og Orients Fonden har sammen med Helsingør Kommunes Museer finansieret skulpturerne. | Lauritzen Fonden, Torm Fonden og Orients Fonden har sammen med Helsingør Kommunes Museer finansieret skulpturerne. | ||
+ | |||
+ | ===Udarbejdelse=== | ||
+ | |||
+ | Skulpturerne er støbt i bronze, og til moderne bronzestøbning benyttes "Shell Casting", som er en videreudvikling af den meget gamle støbeteknik, der kaldes "Cire Perdue" – tabt voks. Processen er lang og krævende, og det er Skulpturstøberiet i Svendborg, som har støbt skulpturerne. | ||
{| class="wikitable" border=0 | {| class="wikitable" border=0 | ||
Linje 19: | Linje 25: | ||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
− | |[[Billede:Skulp6.jpg|220px|thumb| | + | |[[Billede:Skulp6.jpg|220px|thumb|En mand i 30'erne]] |
|[[Billede:Skulp3.jpg|220px|thumb|'Lille Per' ses til venstre]] | |[[Billede:Skulp3.jpg|220px|thumb|'Lille Per' ses til venstre]] | ||
Linje 33: | Linje 39: | ||
’Værftstiden må ikke glemmes’, Helsingør Dagblad, 13.06.2014 | ’Værftstiden må ikke glemmes’, Helsingør Dagblad, 13.06.2014 | ||
+ | |||
+ | ===Eksternt link=== | ||
+ | |||
+ | [http://www.helsingormuseer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=22:vaerftsarbejderne Helsingør Kommunes Museer] | ||
[[Kategori: Skulpturer]] | [[Kategori: Skulpturer]] |
Nuværende version fra 3. maj 2018, 08:39
Bronzeskulpturerne er skabt af den dansk-færøske billedhugger Hans Pauli Olsen og viser værftsarbejdere ved det gamle værfts Bygning 10 Allégade 2, på vej på arbejde.
Kunstnerens forklaringer
Skulpturerne, som er opbygget i en knudret og ujævn modellering, består forrest af tre mænd i forskellige aldre, en mand nær pensionsalderen, en lærling og en mand i 50'erne, alle skabt i naturlig størrelse. Nogle meter fra dem ses en mand i 30'erne, udført i 1,5 gange naturlig størrelse.
Figurerne er ifølge kunstneren udfærdiget ud fra levende modeller, men kun én af dem, den ældre mand, er en tidligere værftsarbejder, Per Lindstrøm, som havde øgenavnet ’lille Per’. Modellen til den store skulptur, Allando Lindstrøm, er søn af Per Lindstrøm. De andre har ikke noget med værftet at gøre, men er med som arketyper.
Skulpturen Værftsarbejderne skal ses som et monument over de tusindvis af arbejdere, der har været tilknyttet Helsingør Værft, som fra 1882-1983 var byens største arbejdsplads. Skulpturen skal ikke blot ses som et symbol på de mange arbejdere, der har gået gennem værftsporten, men også som et udtryk for byens historiske, politiske, sociale og kulturelle udvikling.
Man kan betragte gruppen som én samlet skulpturgruppe, eller som én stor skulptur og tre mindre, alt afhængig af, hvor man ser det fra. Dette forklarede kunstneren i sin tale ved afsløringen af skulpturerne, grundlovsdag den 5. juni 2014.
Forarbejde
Det er den nu afdøde ’smedeboss’ og gamle værftsarbejder Georg Poulsen, som sammen med Værftsmuseets Værftsgruppe har arbejdet på at få realiseret de fire bronzeskulpturer, der i dag står som et monument over den 101 år lange værftsepoke, som var med til at definere Helsingør bys identitet.
Finansiering
Lauritzen Fonden, Torm Fonden og Orients Fonden har sammen med Helsingør Kommunes Museer finansieret skulpturerne.
Udarbejdelse
Skulpturerne er støbt i bronze, og til moderne bronzestøbning benyttes "Shell Casting", som er en videreudvikling af den meget gamle støbeteknik, der kaldes "Cire Perdue" – tabt voks. Processen er lang og krævende, og det er Skulpturstøberiet i Svendborg, som har støbt skulpturerne.
Litteratur
Asger Lind Krebs: ’Se det er en værftsarbejder’, Helsingør Dagblad, 06.06.2014
’Fire værftsarbejdere på vej til arbejde’, Nordsjælland, 11.05.2014
’Værftstiden må ikke glemmes’, Helsingør Dagblad, 13.06.2014