Forskel mellem versioner af "Hestemøllestræde - Murmaleri"
(44 mellemliggende versioner af 3 andre brugere ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | + | [[Billede:Hestem1.jpg|thumb |300 px|right| Maleri på gavlen af Hestemøllestræde og Kirkestræde]] | |
To italienske kunstnere Lara Atzoni og Piercarlo Carella har i 2012 i samarbejde skabt et murmaleri i Hestemøllestræde | To italienske kunstnere Lara Atzoni og Piercarlo Carella har i 2012 i samarbejde skabt et murmaleri i Hestemøllestræde | ||
+ | |||
===Vægmaleriet=== | ===Vægmaleriet=== | ||
− | Maleriet handler om kirken i Helsingør, og forestiller 400 års historie. Betragteren står lige midt mellem de to ældste kirker i Helsingør, med Sct. Mariæ Kirke mod vest og Skt. Olai Kirke mod øst. | + | Maleriet handler om kirken i Helsingør, og forestiller 400 års historie. |
+ | |||
+ | Betragteren står lige midt mellem de to ældste kirker i Helsingør, med [[Sct. Mariæ Kirke]] mod vest og [[Skt. Olai Kirke]] mod øst. | ||
+ | |||
===Venstre billede=== | ===Venstre billede=== | ||
− | Her hjælper munkene fra Karmeliterklostret syge søfolk i land fra skibene. Den lukkede kasse i baggrunden er til transport af syge for at undgå smittefare. | + | [[Billede:Hestem1A.jpg|thumb |150 px|left| Udsnit af maleri]] |
+ | Her hjælper munkene fra Karmeliterklostret syge søfolk i land fra skibene. | ||
+ | |||
+ | Den lukkede kasse i baggrunden er til transport af syge for at undgå smittefare. | ||
Kassen kan ses på Helsingør Bymuseum. | Kassen kan ses på Helsingør Bymuseum. | ||
− | ==Midterste billede== | + | |
− | Efter | + | |
− | Til venstre i billedet ses to gamle mennesker i en seng, og manden med masken er læge. Masken indeholder urter, som skal beskytte ham mod smitte fra farlige sygdomme. | + | |
+ | ===Midterste billede=== | ||
+ | [[Billede:Hestem1B.jpg|thumb|150 px|right| Udsnit af maleri]] | ||
+ | Efter reformationen er munkene fordrevet og klostret omdannet til hospital. | ||
+ | |||
+ | Til venstre i billedet ses to gamle mennesker i en seng, og manden med masken er læge. | ||
+ | |||
+ | Masken indeholder urter, som skal beskytte ham mod smitte fra farlige sygdomme. | ||
+ | |||
Til højre i billedet adelsmanden Herluf Trolle stående i døren på sin lensmandsgård, det tidligere Karmeliterhus. | Til højre i billedet adelsmanden Herluf Trolle stående i døren på sin lensmandsgård, det tidligere Karmeliterhus. | ||
+ | |||
+ | ===Højre billede=== | ||
+ | |||
+ | [[Billede:Hestem1C.jpg|thumb|150 px|right| Udsnit af maleri]] | ||
+ | Skt. Olai Kirke er efter reformationen blevet byens protestantiske kirke, og en luthersk præst byder velkommen foran kirkedøren. | ||
+ | |||
+ | Til venstre på billedet ses den velhavende Birgitte Gøye med en genstand i sine hænder som et symbol på de mange gaver, byens borgere har skænket kirken. | ||
+ | |||
+ | Til højre i billedet en dåbshandling. | ||
+ | |||
+ | Borterne rundt om billederne er inspireret af kalkmalerierne i klostrets musikværelse. | ||
+ | |||
+ | ===Litteratur=== | ||
+ | ’Helsingørs mure fortæller’, folder udgivet af Kunst og Byrum, Helsingør Kommune | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Kategori: Gavlmalerier]] |
Nuværende version fra 9. sep 2019, 09:38
To italienske kunstnere Lara Atzoni og Piercarlo Carella har i 2012 i samarbejde skabt et murmaleri i Hestemøllestræde
Vægmaleriet
Maleriet handler om kirken i Helsingør, og forestiller 400 års historie.
Betragteren står lige midt mellem de to ældste kirker i Helsingør, med Sct. Mariæ Kirke mod vest og Skt. Olai Kirke mod øst.
Venstre billede
Her hjælper munkene fra Karmeliterklostret syge søfolk i land fra skibene.
Den lukkede kasse i baggrunden er til transport af syge for at undgå smittefare. Kassen kan ses på Helsingør Bymuseum.
Midterste billede
Efter reformationen er munkene fordrevet og klostret omdannet til hospital.
Til venstre i billedet ses to gamle mennesker i en seng, og manden med masken er læge.
Masken indeholder urter, som skal beskytte ham mod smitte fra farlige sygdomme.
Til højre i billedet adelsmanden Herluf Trolle stående i døren på sin lensmandsgård, det tidligere Karmeliterhus.
Højre billede
Skt. Olai Kirke er efter reformationen blevet byens protestantiske kirke, og en luthersk præst byder velkommen foran kirkedøren.
Til venstre på billedet ses den velhavende Birgitte Gøye med en genstand i sine hænder som et symbol på de mange gaver, byens borgere har skænket kirken.
Til højre i billedet en dåbshandling.
Borterne rundt om billederne er inspireret af kalkmalerierne i klostrets musikværelse.
Litteratur
’Helsingørs mure fortæller’, folder udgivet af Kunst og Byrum, Helsingør Kommune