Forskel mellem versioner af "Helsingør Leksikon:Politik"
Linje 7: | Linje 7: | ||
==Ophavsret og billeder== | ==Ophavsret og billeder== | ||
+ | Ophavsretsloven beskytter fotografier efter to paragraffer: | ||
+ | For det første kan fotografier, der opfylder et originalitetskrav, beskyttes efter | ||
+ | ophavsretslovens § 1. Beskyttelsen er en normal ophavsretlig beskyttelse, der varer i 70 år efter det år, hvor ophavsmanden er død. | ||
+ | |||
+ | For det andet har man § 70. Den beskytter alle fotografier, | ||
+ | uanset om de opfylder originalitetskravet eller ej. Beskyttelsen varer | ||
+ | i 50 år efter det år, hvor billedet blev taget. | ||
+ | |||
+ | § 70 beskytter på den måde alle fotografier, dvs. både dem, der opfylder originalitetskravet, og dem, der ikke gør det. Et originalt fotografi er derfor både | ||
+ | beskyttet efter § 1 og § 70. Et fotografi, der ikke er originalt, er | ||
+ | derimod kun beskyttet efter § 70. | ||
+ | |||
+ | Det er ikke nødvendigvis den samme person, der har beskyttelsen | ||
+ | efter § 1 og § 70. Den, der har beskyttelse efter § 70, er fotografen, | ||
+ | forstået som den, der har trykket på knappen på kameraet. | ||
+ | Den, der har beskyttelse efter § 1, er ophavsmanden, forstået | ||
+ | som den, der har truffet de kreative valg, da billedet skulle tages. | ||
+ | Det behøver principielt ikke være den, der har betjent kameraet, | ||
+ | men kan også være f.eks. en fotograf, der får sin assistent til at | ||
+ | trykke på knappen, mens han selv står ved siden af og siger, hvad | ||
+ | der skal ske. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Kapitel 3. Hvad kan være ophavsretligt beskyttet? | ||
+ | § 70 beskytter som sagt alle fotografier, uanset om de er originale | ||
+ | og kreative eller ej. Fotografier kan derimod kun beskyttes | ||
+ | som værker efter § 1, hvis fotografen var så kreativ, at billederne | ||
+ | opfylder originalitetskravet. Originalitetskravet kan bl.a. være opfyldt, | ||
+ | hvis fotografen var kreativ, da han valgte motivet (dvs. det, | ||
+ | der skal fotograferes), eller der kan ligge originalitet i hans valg af | ||
+ | optagelsestidspunkt, dvs. i, at han på en kreativ måde ventede lige | ||
+ | til det rette øjeblik, før han tog billedet. Der kan også ligge originalitet | ||
+ | i fotografens valg af kameravinkel og -placering, belysningen, | ||
+ | arrangementet af personer, dybdeskarphed m.m. Man kan | ||
+ | også få beskyttelse, hvis man, efter at billedet er taget, efterbehandler | ||
+ | det på en kreativ måde, dvs. f.eks. ved beskæring, retouchering, | ||
+ | ændringer af kontrast m.m.m. Efterbehandling foregik før | ||
+ | i mørkekammer, men sker nu mest på computer. Se mere om begrebet | ||
+ | fotografi og originalitetskravet til fotografier i Rosenmeier, | ||
+ | Værkslæren i ophavsretten s. 271 ff. | ||
+ | Ophavsretten til et fotografi, der beskyttes som et værk, er hos | ||
+ | den eller dem, der har truffet de kreative, originale valg bag fotografiet. | ||
+ | De mennesker, der optræder på et fotografi, er derimod | ||
+ | normalt ikke med til at træffe kreative valg, og de har derfor normalt | ||
+ | ikke del i ophavsretten til fotografiet. De kan imidlertid i | ||
+ | nogle tilfælde forbyde andre at bruge fotografiet i kommerciel | ||
+ | sammenhæng mv. De regler, der handler om det, er ikke ophavsretlige, | ||
+ | men siges at vedrøre »retten til eget billede«. Se mere om | ||
+ | dem i Koktvedgaard/ Schovsbo, Immaterialret s. 85, hvor der er | ||
+ | henvisninger til en række bøger og artikler om reglerne. Desuden | ||
+ | siger ophavsretslovens § 60, at hvis et ophavsretligt beskyttet fotografi | ||
+ | er et portrætbillede, som nogen har bestilt hos en fotograf, | ||
+ | har fotografen ikke lov til at »udøve sine rettigheder« – dvs. fremstille | ||
+ | eksemplarer eller sprede, vise eller fremføre billedet – uden | ||
+ | tilladelse fra den, der har bestilt billedet. Se mere om § 60 i | ||
+ | Schønning, Komm.OPHL s 518 ff. | ||
+ | 52 | ||
[http://www.lokalhistorisknet.dk| Lokalhistorisk Netværk] afholdt i foråret 2005 en workshop med titlen "Billeder på nettet I". De følgende informationer stammer fra materiale offentliggjort i den forbindelse. | [http://www.lokalhistorisknet.dk| Lokalhistorisk Netværk] afholdt i foråret 2005 en workshop med titlen "Billeder på nettet I". De følgende informationer stammer fra materiale offentliggjort i den forbindelse. |
Versionen fra 26. mar 2008, 19:52
Politik om brug af billeder
Hovedreglen er: Upload kun billeder som der ikke er ophavsret på, eller hvor opretshaveren har givet sin tilladelse.
Har man skrevet en artikel, stor eller lille, og mangler et billede at illustrere den med, kan man henvende sig til .....
I beskrivelsen af det enkelte billede, se listen over billedfiler, er det angivet når billedet tilhører et af de lokalhistoriske arkiver i Helsingør Kommune eller private samlinger. Man er velkommen til at rette henvendelse til pågældende for at erhverve en kopi i en bedre opløsning og/eller tilladelse til at anvende fotografiet i en anden sammenhæng.
Ophavsret og billeder
Ophavsretsloven beskytter fotografier efter to paragraffer:
For det første kan fotografier, der opfylder et originalitetskrav, beskyttes efter ophavsretslovens § 1. Beskyttelsen er en normal ophavsretlig beskyttelse, der varer i 70 år efter det år, hvor ophavsmanden er død.
For det andet har man § 70. Den beskytter alle fotografier, uanset om de opfylder originalitetskravet eller ej. Beskyttelsen varer i 50 år efter det år, hvor billedet blev taget.
§ 70 beskytter på den måde alle fotografier, dvs. både dem, der opfylder originalitetskravet, og dem, der ikke gør det. Et originalt fotografi er derfor både beskyttet efter § 1 og § 70. Et fotografi, der ikke er originalt, er derimod kun beskyttet efter § 70.
Det er ikke nødvendigvis den samme person, der har beskyttelsen efter § 1 og § 70. Den, der har beskyttelse efter § 70, er fotografen, forstået som den, der har trykket på knappen på kameraet. Den, der har beskyttelse efter § 1, er ophavsmanden, forstået som den, der har truffet de kreative valg, da billedet skulle tages. Det behøver principielt ikke være den, der har betjent kameraet, men kan også være f.eks. en fotograf, der får sin assistent til at trykke på knappen, mens han selv står ved siden af og siger, hvad der skal ske.
Kapitel 3. Hvad kan være ophavsretligt beskyttet?
§ 70 beskytter som sagt alle fotografier, uanset om de er originale
og kreative eller ej. Fotografier kan derimod kun beskyttes
som værker efter § 1, hvis fotografen var så kreativ, at billederne
opfylder originalitetskravet. Originalitetskravet kan bl.a. være opfyldt,
hvis fotografen var kreativ, da han valgte motivet (dvs. det,
der skal fotograferes), eller der kan ligge originalitet i hans valg af
optagelsestidspunkt, dvs. i, at han på en kreativ måde ventede lige
til det rette øjeblik, før han tog billedet. Der kan også ligge originalitet
i fotografens valg af kameravinkel og -placering, belysningen,
arrangementet af personer, dybdeskarphed m.m. Man kan
også få beskyttelse, hvis man, efter at billedet er taget, efterbehandler
det på en kreativ måde, dvs. f.eks. ved beskæring, retouchering,
ændringer af kontrast m.m.m. Efterbehandling foregik før
i mørkekammer, men sker nu mest på computer. Se mere om begrebet
fotografi og originalitetskravet til fotografier i Rosenmeier,
Værkslæren i ophavsretten s. 271 ff.
Ophavsretten til et fotografi, der beskyttes som et værk, er hos
den eller dem, der har truffet de kreative, originale valg bag fotografiet.
De mennesker, der optræder på et fotografi, er derimod
normalt ikke med til at træffe kreative valg, og de har derfor normalt
ikke del i ophavsretten til fotografiet. De kan imidlertid i
nogle tilfælde forbyde andre at bruge fotografiet i kommerciel
sammenhæng mv. De regler, der handler om det, er ikke ophavsretlige,
men siges at vedrøre »retten til eget billede«. Se mere om
dem i Koktvedgaard/ Schovsbo, Immaterialret s. 85, hvor der er
henvisninger til en række bøger og artikler om reglerne. Desuden
siger ophavsretslovens § 60, at hvis et ophavsretligt beskyttet fotografi
er et portrætbillede, som nogen har bestilt hos en fotograf,
har fotografen ikke lov til at »udøve sine rettigheder« – dvs. fremstille
eksemplarer eller sprede, vise eller fremføre billedet – uden
tilladelse fra den, der har bestilt billedet. Se mere om § 60 i
Schønning, Komm.OPHL s 518 ff.
52
Lokalhistorisk Netværk afholdt i foråret 2005 en workshop med titlen "Billeder på nettet I". De følgende informationer stammer fra materiale offentliggjort i den forbindelse.
Gunner Byskov, byskov@medieskolerne.dk skriver bl.a.:
1. Som udgangspunkt er alle (amatør)billeder fra før 1970 frie på markedet og kan gengives uden tilladelse og vederlag til fotografen. Han/hun skal dog stadig navngives, i overensstemmelse med hvad god skik kræver.
Loven skelner mellem billeder (beskyttet i 50 år efter optageåret) og værker (beskyttet 70 år efter ophavsmandens død).
Det er svært at definere, hvornår et fotografi er et værk, men der kan henvises til den generelle ophavsretsregel (hvor man opererer med “værkhøjde”) - noget med at fotografiet skal have et personligt præg. Det må altså ikke være noget, som alle sådan lige kan lave.
Pointen her er, at fotografiske billeder nok er beskyttet i 50 år efter optagelsesåret (§ 70 stk. 2), men der er en særregel i § 90 stk. 5:”Bestemmelsen i § 70 finder ikke anvendelse på fotografiske billeder, der er fremstillet før d. 1. januar 1970”. Det medfører så netop, at alle billeder fra før 1970 er frie på markedet, så at sige, og uden ophavsretlig beskyttelse.
Hvis det til gengæld er et værk, er det stadig ophavsretligt beskyttet under forudsætning af, at fotografen har levet indtil 1938, uanset optageåret.
I praksis må man prøve at finde frem til fotografen, måske står fotografens navn ligefrem på billedet, og så er det er jo bare at spørge rettighedsindehaverne, arvingerne.
2. Alle fotografier optaget i 1970 eller senere er beskyttet i mindst 50 år. Det gælder, uanset om fotografierne er billeder eller værker. Billederne er beskyttet i 50 år, men er der tale om værker, er beskyttelsestiden altså 70 år efter fotografens dødsår.
Med hensyn til hvem der har retten: se pkt. 3.
3. Professionelle fotografer (reklame- og portrætfotografer) har sandsynligvis ikke retten til de billeder, de erhvervsmæssigt har optaget i perioden fra d. 1.1.1970 til d. 1.7.1995! De har den ideelle ophavsret (droit de la paternité), men de har ikke retten til at udnytte dem økonomisk. Det vil fx. sige, at de nok skal navngives, men ikke honoreres! I dette tilfælde er det bestilleren, der har retten til billedet. I erhvervsmæssigt øjemed arbejder fotografer jo udelukkende efter bestilling, og så gælder særlige regler.
For billeder optaget mellem 1961 og 1995 gælder § 12 i den daværende Fotografilov: ”Retten til bestilte billeder tilhører bestilleren, hvis ikke andet er aftalt”, og en sådan aftale blev kun sjældent indgået. Det betyder, at bestilleren havde retten til billedet, da Lov om Ophavsret kom til i 1995 og forlængede beskyttelsestiden til 50 år, og derfor er det bestillerens ret, der forlænges.
De billeder, professionelle fotografer har optaget på eget initiativ (”efter naturen” som det hedder i den gamle lov) har de ophavsretten til, i det omfang de kan kaldes værker. De vil så være beskyttet i 70 år efter fotografens død. Det samme gælder erhvervsmæssige fotografier optaget før 1970. De var nemlig frie på markedet, da den nye lov kom, og derfor virker loven her med tilbagevirkende kraft.
4. Da pressefotografer altid indgik en “anden aftale”, har de retten til billeder og skal betragtes som ophavsmænd. Pressefotograferne var tidligt opmærksomme på disse regler og forsynede endda ofte deres billeder med stemplet “Eneret”, ligesom de i hvert fald fra 1965 leverede billeder efter handels- og leveringsbetingelser, der tydeliggjorde, at de beholdt retten til fotografiet og kun solgte retten til at mangfoldiggøre det i overensstemmelse med det aftalte.
Billeder, optaget af pressefotografer, skal derfor altid betragtes som værker, og de er beskyttet indtil 70 år efter udgangen af ophavsmandens dødsår.
5. Hvis man har et billede, der ikke er forsynet med fotografnavn, eller hvor fotografen ikke på andre måder er kendt, er man ikke forpligtet til at bruge tid på at finde ud af, hvem ophavsmanden er. Billedet er naturligvis stadigvæk ophavsretligt beskyttet, og ophavsmanden eller dennes arvinger har ret til vederlag. Men lovens §7 siger klart:
“Som ophavsmand anses, når ikke andet er oplyst, den, hvis navn eller alment kendte pseudonym eller mærke på sædvanlig måde er påført eksemplarer af værket”.
Det medfører, at når der ikke er påført et navn eller andet ikke er oplyst, ja så er man jo chanceløs. Det er ganske enkelt det mindste, en fotograf skal gøre: forsyne sit billede med navn.
Ifølge gældende lov frem til 1961 skulle fotograferne foretage sig to ting for overhovedet at opnår eneret til deres billeder: a) forsyne billederne med teksten: eneret b) indrapportere billedet til Kirke- og Undervisningsministeriet på en dertil indrettet blanket
Da det ikke skete ret ofte, mildt sagt, må konklusionen være, at fotograferne ikke opnåede denne eneret - heller ikke på billeder, de havde taget på eget initiativ.
Det ændrer dog ikke på, at de med den nugældende lov opnår retten til deres fotografier, i det omfang, de kan kaldes værker!
I praksis må man, når billederne offentliggøres, skrive “Ukendt fotograf”. Hvis rettighedsindehaverne så melder sig, må den, der bruger billedet (forlaget, avisen, etc.) være indstillet på at udbetale det normale honorar, men heller ikke mere end det.
7. Kun den eller de, der har ophavsretten, har retten (og pligten) til at påklage overtrædelser. Enkelt nok: rettighedsindehaveren påtaler. Ingen andre. Hvis ingen indehaver melder sig, så er der ingen påtale. Dog: den ideelle ophavsret (fx navngivning) varer evigt (§ 75), og her påtaler det offentlige efter udløbet af beskyt-telsesperioden.
8. Som udgangspunkt må man offentliggøre alle billeder, der er lovligt optaget og som ikke har et indhold, der er egnet til at nedgøre de fotograferede i offentligt omdømme.
Straffelovens § 264 siger, at man ikke må fotografere personer, der befinder sig “på et ikke frit tilgængeligt sted”. Private hjem er ikke frit tilgængelige, og det er offentlige rum (haller, koncert- og foredragssale, osv.) for så vidt heller ikke. Men hvis de eller den, der bliver fotograferet, er klar over det og accepterer, er der tale om et stiltiende samtykke, og så må man godt fotografere og dermed trykke billedet. Det vil næsten altid være tilfældet.
.