Forskel mellem versioner af "M/F Hälsingborg"
Henrik (diskussion | bidrag) (Siden blev oprettet: DSB besluttede i 1958 at anskaffe en søsterfærge til motorfærgen Helsingør, der blev indsat på overfarten i 1955. Denne gang blev det ikke Helsingør Skibsværft og Maskinb...) |
Henrik (diskussion | bidrag) |
||
(En mellemliggende version af den samme bruger vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | [[Billede:haelsingborg_1.jpg|right|thumb|250px|Postkort: Motorfærgen Hälsingborg. I drift 1960 til 1987.]] | ||
+ | |||
DSB besluttede i 1958 at anskaffe en søsterfærge til motorfærgen Helsingør, der blev indsat på overfarten i 1955. Denne gang blev det ikke Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, der kom til at stå for ordren; den nye færge med navnet Hälsingborg blev bygget af Svendborg Skibsværft. Færgen blev søsat i januar 1960 og indsat på overfarten samme sommer. | DSB besluttede i 1958 at anskaffe en søsterfærge til motorfærgen Helsingør, der blev indsat på overfarten i 1955. Denne gang blev det ikke Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, der kom til at stå for ordren; den nye færge med navnet Hälsingborg blev bygget af Svendborg Skibsværft. Færgen blev søsat i januar 1960 og indsat på overfarten samme sommer. | ||
Linje 14: | Linje 16: | ||
I 2005 blev den overtaget af et tyrkisk ophuggerfirmaet og bugseret til Tyrkiet for ophugning. | I 2005 blev den overtaget af et tyrkisk ophuggerfirmaet og bugseret til Tyrkiet for ophugning. | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Havne og færgefart]] |
Nuværende version fra 14. mar 2012, 12:36
DSB besluttede i 1958 at anskaffe en søsterfærge til motorfærgen Helsingør, der blev indsat på overfarten i 1955. Denne gang blev det ikke Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, der kom til at stå for ordren; den nye færge med navnet Hälsingborg blev bygget af Svendborg Skibsværft. Færgen blev søsat i januar 1960 og indsat på overfarten samme sommer.
På færgens vogndæk var der anbragt et gennemgående jernbanespor. Når der ikke overførtes jernbanevogne var kapaciteten 55 personbiler.
Hälsingborg blev udrangeret i 1987, samme år som søsterfærgen Helsingør. Den blev oplagt i Helsingborg havn i nogle måneder.
I efteråret 1987 blev den solgt til det italienske rederi Soc De Nav Ultramar de Parascandalo Nicola ec, Napoli, Italien. (T.R.I.S.). I forbindelse med salget fik færgen nyt navn: ”Skipper”. Året efter blev færgen indsat på ruten Portovesme (Sardinien)- Carloforte (øen S. Pietro).
Fra 1989 til 1998 sejlede ”Skipper” på ruten Palau (Sardinien) - øen La Maddalena.
Fra 1998 til 2002 blev færgen chartret af firmaet Diano Shipping Reggio Calabria og indsat på Villa San Giovanni (det italienske fastland) og Messina (Sicilien).
I 2002 blev færgen oplagt i La Maddalena efter at færgeselskabet var blevet erklæret konkurs.
I 2005 blev den overtaget af et tyrkisk ophuggerfirmaet og bugseret til Tyrkiet for ophugning.