Forskel mellem versioner af "Thyra"
Fra Helsingør Leksikon
Henrik (diskussion | bidrag) (Siden blev oprettet: I 1893 byggede Burmeister & Wains Skibsværft i København en ny hjulfærge med 1 jernbanespor til Helsingør-Helsingborg overfarten. Færgen blev navngivet Thyra efter prins...) |
Henrik (diskussion | bidrag) |
||
(En mellemliggende version af den samme bruger vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | [[Billede:Thyra_1.jpg|right|thumb|250px|Hjulfærgen Thyra. Indsat 1893]] | ||
+ | |||
I 1893 byggede Burmeister & Wains Skibsværft i København en ny hjulfærge med 1 jernbanespor til Helsingør-Helsingborg overfarten. | I 1893 byggede Burmeister & Wains Skibsværft i København en ny hjulfærge med 1 jernbanespor til Helsingør-Helsingborg overfarten. | ||
Linje 4: | Linje 6: | ||
Den blev afleveret i april 1893 og indsat på ruten, hvor den sejlede indtil 1898. Herefter blev den flyttet til Masnedø – Orehoved overfarten, hvor den var i drift helt frem til september 1937, hvor den blev ophugget efter indvielsen af Storestrømsbroen. | Den blev afleveret i april 1893 og indsat på ruten, hvor den sejlede indtil 1898. Herefter blev den flyttet til Masnedø – Orehoved overfarten, hvor den var i drift helt frem til september 1937, hvor den blev ophugget efter indvielsen af Storestrømsbroen. | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Havne og færgefart]] |
Nuværende version fra 18. feb 2012, 13:08
I 1893 byggede Burmeister & Wains Skibsværft i København en ny hjulfærge med 1 jernbanespor til Helsingør-Helsingborg overfarten.
Færgen blev navngivet Thyra efter prinsesse Thyra (1853 – 1933), Christian IX´s yngste datter.
Den blev afleveret i april 1893 og indsat på ruten, hvor den sejlede indtil 1898. Herefter blev den flyttet til Masnedø – Orehoved overfarten, hvor den var i drift helt frem til september 1937, hvor den blev ophugget efter indvielsen af Storestrømsbroen.