Motorfærgen Kronborg: Forskelle mellem versioner

Fra Helsingør Leksikon
Ingen redigeringsopsummering
Ingen redigeringsopsummering
 
Linje 1: Linje 1:
[[Billede:B31358faerge750520.jpg|right|250px|thumb|Færgen Kronborg 20/5 1975. Foto: Anne Sofie Rubæk]][[Billede:Faergenkronborg1.jpg|250px|right|thumb|Færgen Kronborg]]
[[Billede:Faergenkronborg1.jpg|250px|right|thumb|Færgen Kronborg]]
Motorfærgen Kronborg blev bygget på Nakskov Skibsværft og sat i drift på Helsingør-Helsingborg overfarten maj 1935.
Motorfærgen Kronborg blev bygget på Nakskov Skibsværft og sat i drift på Helsingør-Helsingborg overfarten maj 1935.



Nuværende version fra 26. feb. 2011, 17:34

Færgen Kronborg

Motorfærgen Kronborg blev bygget på Nakskov Skibsværft og sat i drift på Helsingør-Helsingborg overfarten maj 1935.

Kronborg havde i modsætning til jernbanefærgerne passagersaloner over vogndækket. Færgen, som nød kælenavnet "Klodshans" sejlede mellem de to byer frem til august 1972. September samme år blev færgen solgt til ophugnning. Overbygningen, kommandobro og skorsten blev anbragt på værftet i Halmstad. I 1984 blev overbygningen købt af Domstens Båtförening, hvor den blev anvendt som klublokale.

Kælenavnet "Klodshans" fik færgen på grund af det lidt klodsede design. Den vippede godt i blæsevejr, hvorfor flere undgik den i de tilfælde for ikke at blive søsyge.

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.