Forskel mellem versioner af "LB Færgerne"
Fra Helsingør Leksikon
(En mellemliggende version af den samme bruger vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | Den svenske transportvirksomhed Linjebuss (LB) indledte en ny epoke på Øresund, da man i 1955 tog kampen op mod DSB, som hidtil havde været enerådende på Helsingør-Helsingborg overfarten. | + | [[Billede:B30617LBfaergerne740802.jpg|right|thumb|250px|LB Færgernes terminal på nordre mole 2/8 1974. Foto: Anne-Sofie Rubæk]] |
+ | Den svenske transportvirksomhed Linjebuss (LB) indledte en ny epoke på Øresund, da man i 1955 tog kampen op mod DSB, som hidtil havde været enerådende på Helsingør-Helsingborg overfarten. På et tidspunkt tog Scandinavian Ferry Lines (SFL) over. | ||
+ | |||
+ | Betula var den første færge, herefter fulgte Primula, Carola, Betula II, Regula og Ursula. | ||
+ | |||
+ | Færgen fik sit eget færgeleje på havnens nordre mole med terminalbygning på det tidligere voldgravsareal. I takt med SFL's stigende andel i færgetrafikken, blev der bygget endnu et færgeleje med tilhørende terminalbygninger yderst på nordre mole. | ||
+ | |||
+ | Gående passager blev kørt i shuttle busser fra nordre mole til Helsingør by (Strandgade). | ||
− | |||
[[Kategori:Havne og færgefart]] | [[Kategori:Havne og færgefart]] |
Nuværende version fra 15. sep 2010, 20:28
Den svenske transportvirksomhed Linjebuss (LB) indledte en ny epoke på Øresund, da man i 1955 tog kampen op mod DSB, som hidtil havde været enerådende på Helsingør-Helsingborg overfarten. På et tidspunkt tog Scandinavian Ferry Lines (SFL) over.
Betula var den første færge, herefter fulgte Primula, Carola, Betula II, Regula og Ursula.
Færgen fik sit eget færgeleje på havnens nordre mole med terminalbygning på det tidligere voldgravsareal. I takt med SFL's stigende andel i færgetrafikken, blev der bygget endnu et færgeleje med tilhørende terminalbygninger yderst på nordre mole.
Gående passager blev kørt i shuttle busser fra nordre mole til Helsingør by (Strandgade).