Forskel mellem versioner af "Helsingør Værft"
Fra Helsingør Leksikon
Linje 45: | Linje 45: | ||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
+ | |||
+ | |[[Billede:B21664MS_Sweborg_repareres_19690508.jpg|150px|thumb|M/S Sweborg under reparation 8/5 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
|[[Billede:B22303Hovedbygning19700310.jpg|150px|thumb|Hovedbygning 10/3 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B22303Hovedbygning19700310.jpg|150px|thumb|Hovedbygning 10/3 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
|[[Billede:B22932Kystyacht-19720518.jpg|150px|thumb|Dansk fregat (Peder Skram eller Herluf Trolle) i Helsingør Havn (værftet) 18/5 1972. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B22932Kystyacht-19720518.jpg|150px|thumb|Dansk fregat (Peder Skram eller Herluf Trolle) i Helsingør Havn (værftet) 18/5 1972. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
− | |||
− | |||
|[[Billede:B25012Esmann-19731211.jpg|150px|thumb|H. J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973]] | |[[Billede:B25012Esmann-19731211.jpg|150px|thumb|H. J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973]] | ||
Linje 57: | Linje 57: | ||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
− | |[[Billede: | + | |[[Billede:B24650Olieulykke19750618.jpg|150px|thumb|Olieulykke/oliepletter på den nybyggede færge Maren Mols 18/6 1975. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] |
+ | |||
|[[Billede:B30041DorteSkou730516.jpg|150px|thumb|"Dorit Skou" bliver døbt af 11 årige Mette Gundel 16/5 1973. Foto: Anne-Sofie Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B30041DorteSkou730516.jpg|150px|thumb|"Dorit Skou" bliver døbt af 11 årige Mette Gundel 16/5 1973. Foto: Anne-Sofie Rubæk Hansen]] | ||
+ | |||
+ | |[[Billede:B30409HV740328.jpg|150px|thumb|"Golden Odysse" bygget til Græsk rederi. Foto Anne-Sofie Rubæk 28/3 1974]] | ||
+ | |||
+ | |[[Billede:Skib-i-dok1960.jpg|150px|thumb|Skib i tørdok ca. 1960]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |-valign="top" | ||
+ | |||
|[[Billede:B26192byggenr.-417.jpg|150px|thumb|Ro-Ro-skibet Dana Optima er næsten færdigt. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/7 1978]] | |[[Billede:B26192byggenr.-417.jpg|150px|thumb|Ro-Ro-skibet Dana Optima er næsten færdigt. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/7 1978]] | ||
− | |||
|} | |} | ||
− | |||
Versionen fra 17. maj 2010, 20:31
Helsingør Værft eller som virksomheden oprindelig hed Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev oprettet i 1882 og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.
| |||
| |||
| |||
| |||
| |||
| |||
|
Litteratur
Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.
Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.