Forskel mellem versioner af "Motorfærgen Kronborg"
Fra Helsingør Leksikon
Linje 2: | Linje 2: | ||
Kronborg havde i modsætning til jernbanefærgerne passagersaloner over vogndækket. Færgen, som nød kælenavnet "Klodshans" sejlede mellem de to byer frem til august 1972. September samme år blev færgen solgt til ophugnning. Overbygningen, kommandobro og skorsten blev anbragt på værftet i Halmstad. I 1984 blev overbygningen købt af Domstens Båtförening, hvor den blev anvendt som klublokale. | Kronborg havde i modsætning til jernbanefærgerne passagersaloner over vogndækket. Færgen, som nød kælenavnet "Klodshans" sejlede mellem de to byer frem til august 1972. September samme år blev færgen solgt til ophugnning. Overbygningen, kommandobro og skorsten blev anbragt på værftet i Halmstad. I 1984 blev overbygningen købt af Domstens Båtförening, hvor den blev anvendt som klublokale. | ||
+ | |||
+ | Kælenavnet "Klodshans" fik færgen på grund af det lidt klodsede design. Den vippede godt i blæsevejr, hvorfor flere undgik den i de tilfælde for ikke at blive søsyge. | ||
[[Kategori:Havne og færgefart]] | [[Kategori:Havne og færgefart]] |
Versionen fra 17. maj 2010, 17:52
Motorfærgen Kronborg blev bygget på Nakskov Skibsværft og sat i drift på Helsingør-Helsingborg overfarten maj 1935.
Kronborg havde i modsætning til jernbanefærgerne passagersaloner over vogndækket. Færgen, som nød kælenavnet "Klodshans" sejlede mellem de to byer frem til august 1972. September samme år blev færgen solgt til ophugnning. Overbygningen, kommandobro og skorsten blev anbragt på værftet i Halmstad. I 1984 blev overbygningen købt af Domstens Båtförening, hvor den blev anvendt som klublokale.
Kælenavnet "Klodshans" fik færgen på grund af det lidt klodsede design. Den vippede godt i blæsevejr, hvorfor flere undgik den i de tilfælde for ikke at blive søsyge.