Forskel mellem versioner af "Lundegade"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
Linje 10: Linje 10:
 
Historiske huse i Helsingør. Nationalmuseet, 1973
 
Historiske huse i Helsingør. Nationalmuseet, 1973
  
Lars Bjørn Madsen: Da Helsingør fik sin første betonvej (Forening & Museum. 2001. nr. 1)
+
Lars Bjørn Madsen: Da Helsingør fik sin første betonvej (Forening & Museum. 2001. Nr. 1)
  
 
[[Kategori:Gader og veje]]
 
[[Kategori:Gader og veje]]

Versionen fra 11. maj 2010, 19:40

I "Historiske huse i Helsingør" kan man læse følgende: "Gennem århundreder lå her i byens nordvestlige udkant en birkelund, som navnemæssigt smittede af på såvel det store Lundehaveanlæg (Marienlyst) på gadens vestlige side som på gaden selv. Først fra det 16. århundrede startede bebyggelsen langs gaden og da i første omgang på Kagholmen, langs gadens østside mod Sct. Anna Gade, hvor bøddelen, rakkere, natmænd og abdet udskud fik tilholdssted. I takt med denne udvikling gik det gamle Lundegadenavn af brug til fordel for Bøddelgade.

Helsingørs ældste og officielle udfartsvej var Sct. Anna Gade, hvor Røde Port var beliggende. Med portens flytning i 1661 til det sted, hvor de to gader løber sammen, blev Lundegade inkorporeret i det kontrollerede bygadenet, hvorefter området lidt efter lidt skiftede karakter. Med tidernes skiften følte beboerne sig ilde berørt ved Bøddelgadenavnet, og i 1847 blev det gamle Lundegade taget op igen".

Fra 1783 og de omkring 50 år domineredes gadens vestlige side af den 600 alen lange Claessenske reberbane.

I 1928 blev Lundegade og Nordre Strandvej på strækningen mellem Lappen og Sommariva belgt med beton, og Lundegade blev derfor den første/en af de første danske betonveje.

Litteraturhenvisninger

Historiske huse i Helsingør. Nationalmuseet, 1973

Lars Bjørn Madsen: Da Helsingør fik sin første betonvej (Forening & Museum. 2001. Nr. 1)

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.