Forskel mellem versioner af "Helsingør Værft"
Fra Helsingør Leksikon
Linje 48: | Linje 48: | ||
|[[Billede:B22303Hovedbygning19700310.jpg|150px|thumb|Hovedbygning 10/3 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B22303Hovedbygning19700310.jpg|150px|thumb|Hovedbygning 10/3 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
− | |[[Billede:B22932Kystyacht-19720518.jpg|150px|thumb|Dansk fregat i Helsingør Havn (værftet) 18/5 1972. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | + | |[[Billede:B22932Kystyacht-19720518.jpg|150px|thumb|Dansk fregat (Peder Skram eller Herluf Trolle) i Helsingør Havn (værftet) 18/5 1972. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] |
|[[Billede:B24650Olieulykke19750618.jpg|150px|thumb|Olieulykke/oliepletter på den nybyggede færge Maren Mols 18/6 1975. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B24650Olieulykke19750618.jpg|150px|thumb|Olieulykke/oliepletter på den nybyggede færge Maren Mols 18/6 1975. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] |
Versionen fra 25. jan 2010, 12:24
Helsingør Værft eller som virksomheden oprindelig hed Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev oprettet i 1882 og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.
| |||
| |||
| |||
| |||
| |||
Litteratur
Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.
Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.