Helsingør Værft: Forskelle mellem versioner
Fra Helsingør Leksikon
Ingen redigeringsopsummering |
Ingen redigeringsopsummering |
||
Linje 33: | Linje 33: | ||
|[[Billede:B22099Ariel-19700917.jpg|150px|thumb|Søsætning af MS Ariel, Helsinki 17/9 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B22099Ariel-19700917.jpg|150px|thumb|Søsætning af MS Ariel, Helsinki 17/9 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
|[[Billede:B22221To_nye_skibe_19701215.jpg|150px|thumb|To nye skibe på værftet 15/12 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B22221To_nye_skibe_19701215.jpg|150px|thumb|Dagmar Skou og Ariel. To nye skibe på værftet 15/12 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
Versionen fra 6. sep. 2009, 06:32
Helsingør Værft eller som virksomheden oprindelig hed Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev oprettet i 1882 og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.
| |||
| |||
| |||
Litteratur
Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.
Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.