Forskel mellem versioner af "Jernbanefærgen Dan"
Fra Helsingør Leksikon
Linje 4: | Linje 4: | ||
Herefter kom færgen til [[Helsingør-Helsingborgoverfarten]]. I 1952 blev den ombygget på Nakskov Skibsværft, hvor den bl.a. fik dieselmotor. I 1973 led Dan maskinhaveri, hvorefter den blev udrangeret. Året efter blev den solgt til et firma i Ystad, som anvendte færgen som lægter. I 1978 blev den omdøbt Danne efter et videresalg. | Herefter kom færgen til [[Helsingør-Helsingborgoverfarten]]. I 1952 blev den ombygget på Nakskov Skibsværft, hvor den bl.a. fik dieselmotor. I 1973 led Dan maskinhaveri, hvorefter den blev udrangeret. Året efter blev den solgt til et firma i Ystad, som anvendte færgen som lægter. I 1978 blev den omdøbt Danne efter et videresalg. | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Havne og færgefart]] |
Versionen fra 25. maj 2009, 19:32
Jernbanefærgen Dan blev oprindelig anskaffet til Lillebæltsoverfarten. Ved søsætningen i 1921 fra Orlogsværftet i København blev den døbt Dan og senere samme år overtaget af DSB. Den blev indsat på overfarten mellem Fredericia og Strib, hvor den sejlede indtil 3 uger før Lillebæltsbroens indvielse i 1935.
Herefter kom færgen til Helsingør-Helsingborgoverfarten. I 1952 blev den ombygget på Nakskov Skibsværft, hvor den bl.a. fik dieselmotor. I 1973 led Dan maskinhaveri, hvorefter den blev udrangeret. Året efter blev den solgt til et firma i Ystad, som anvendte færgen som lægter. I 1978 blev den omdøbt Danne efter et videresalg.