Forskel mellem versioner af "Bramstræde"
Fra Helsingør Leksikon
(Et par småting) |
|||
(En mellemliggende version af en anden bruger ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | 3000 Helsingør | + | * 3000 Helsingør |
− | * Navngivet af Helsingør Byråd før 1930 ifølge kommunens egne oplysninger i | + | * Navngivet af Helsingør Byråd før 1930 ifølge kommunens egne oplysninger i "Kommunestyret i Helsingør 1880-1930." |
* Ida Brams nu nedrevne gård eller er det efter borgmester Corfitz Bram? | * Ida Brams nu nedrevne gård eller er det efter borgmester Corfitz Bram? | ||
* Gaden blev udvidet i 1884, da en hel række bindingsværksbygninger blev revet ned. | * Gaden blev udvidet i 1884, da en hel række bindingsværksbygninger blev revet ned. | ||
+ | |||
+ | * Ny Bramstræde blev anlagt i forbindelse med opførelsen af "Helsingør Toldkammer", hvor den gamle smalle Bramstræde blev udvidet og forlænget henover Strandgade 76 til den nye jernbanestation. Forlængelsen blev vedtaget i februar 1896 og var en realitet året efter, hvor Ny Bramstræde blev overtaget af kommunen. På byrådsmødet den 6. januar 1916 behandledes et forslag fra forskellige grundejere om at den nye forlængelse betegnes "Jernbanegade". Der vedtoges at benævne begge de ommeldte gader "Bramstræde". Helsingør Avis bringer d. 21. juni 1916 uddrag af en dagbog om "Helsingør for 100 år siden" i årene 1816-1822. Heri fortælles at det nuværende Bramstræde hed Braunbehrensstræde efter ejeren af huset på hjørnet af Strandgade. | ||
+ | |||
+ | Kilde: Lokalarkivet, Helsingør Kommune | ||
[[Kategori:Gader og veje]] | [[Kategori:Gader og veje]] |
Nuværende version fra 25. nov 2020, 11:16
- 3000 Helsingør
- Navngivet af Helsingør Byråd før 1930 ifølge kommunens egne oplysninger i "Kommunestyret i Helsingør 1880-1930."
- Ida Brams nu nedrevne gård eller er det efter borgmester Corfitz Bram?
- Gaden blev udvidet i 1884, da en hel række bindingsværksbygninger blev revet ned.
- Ny Bramstræde blev anlagt i forbindelse med opførelsen af "Helsingør Toldkammer", hvor den gamle smalle Bramstræde blev udvidet og forlænget henover Strandgade 76 til den nye jernbanestation. Forlængelsen blev vedtaget i februar 1896 og var en realitet året efter, hvor Ny Bramstræde blev overtaget af kommunen. På byrådsmødet den 6. januar 1916 behandledes et forslag fra forskellige grundejere om at den nye forlængelse betegnes "Jernbanegade". Der vedtoges at benævne begge de ommeldte gader "Bramstræde". Helsingør Avis bringer d. 21. juni 1916 uddrag af en dagbog om "Helsingør for 100 år siden" i årene 1816-1822. Heri fortælles at det nuværende Bramstræde hed Braunbehrensstræde efter ejeren af huset på hjørnet af Strandgade.
Kilde: Lokalarkivet, Helsingør Kommune