Forskel mellem versioner af "Helsingør Værft"
Fra Helsingør Leksikon
(Ingen links virkede-det gør de nu) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Helsingør Værft''' eller som virksomheden oprindelig hed Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev oprettet i 1882 og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv. | + | '''Helsingør Værft''' eller som virksomheden oprindelig hed, '''Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri''', blev oprettet i 1882 af [[Mads Holm]] og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv. |
− | |||
{| class="wikitable" border=0 | {| class="wikitable" border=0 | ||
Linje 9: | Linje 8: | ||
|[[Billede: Hg-04folk-i-kran.jpg|thumb|150px|Mænd i en kran/wirespil monteret på et skib. År?]] | |[[Billede: Hg-04folk-i-kran.jpg|thumb|150px|Mænd i en kran/wirespil monteret på et skib. År?]] | ||
|[[Billede:Hg-05mand-i-kran.jpg|thumb|150px|En mand i kran/wirespil monteret på et skib. År?]] | |[[Billede:Hg-05mand-i-kran.jpg|thumb|150px|En mand i kran/wirespil monteret på et skib. År?]] | ||
− | |||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
Linje 20: | Linje 18: | ||
|[[Billede:b20158Sprogoe196201.jpg|150px|thumb|Stabelafløbning januar 1962 - dobbeltdækkeren Sprogø. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:b20158Sprogoe196201.jpg|150px|thumb|Stabelafløbning januar 1962 - dobbeltdækkeren Sprogø. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
− | |||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
Linje 31: | Linje 28: | ||
|[[Billede:B21557MS_Polsk_skib_paa_vaerft_19690213.jpg|150px|thumb|Det polske skib M/S Gründwalaed på værft 13/2 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B21557MS_Polsk_skib_paa_vaerft_19690213.jpg|150px|thumb|Det polske skib M/S Gründwalaed på værft 13/2 1969. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
− | |||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
Linje 42: | Linje 38: | ||
|[[Billede:B22221To_nye_skibe_19701215.jpg|150px|thumb|Dagmar Skou og Ariel. To nye skibe på værftet 15/12 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | |[[Billede:B22221To_nye_skibe_19701215.jpg|150px|thumb|Dagmar Skou og Ariel. To nye skibe på værftet 15/12 1970. Foto: Jørgen Rubæk Hansen]] | ||
− | |||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
Linje 53: | Linje 48: | ||
|[[Billede:B25012Esmann-19731211.jpg|150px|thumb|H. J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973]] | |[[Billede:B25012Esmann-19731211.jpg|150px|thumb|H. J. Esmann Olesen og Erland Thrane, direktører for henholdsvis Helsingør Værft og Stålvalseværket i Frederiksværk. Foto Jørgen Rubæk Hansen 11/12 1973]] | ||
− | |||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
Linje 64: | Linje 58: | ||
|[[Billede:Skib-i-dok1960.jpg|150px|thumb|Skib i tørdok ca. 1960]] | |[[Billede:Skib-i-dok1960.jpg|150px|thumb|Skib i tørdok ca. 1960]] | ||
− | |||
|-valign="top" | |-valign="top" | ||
|[[Billede:B26192byggenr.-417.jpg|150px|thumb|Ro-Ro-skibet Dana Optima er næsten færdigt. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/7 1978]] | |[[Billede:B26192byggenr.-417.jpg|150px|thumb|Ro-Ro-skibet Dana Optima er næsten færdigt. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 13/7 1978]] | ||
− | |||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
===Litteratur=== | ===Litteratur=== | ||
− | [ | + | [https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A43266470 Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.] |
− | |||
− | |||
− | [ | + | [https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A25588223 Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.] |
+ | [https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A27146384 Persillegartneren, Nødbremsen og alle de andre : nye og gamle øgenavne fra Helsingør og omegn / af Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2007.] | ||
===Eksternt link=== | ===Eksternt link=== | ||
− | [http://www. | + | [http://www.helsingormuseer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=115 Værftsmuseet i Helsingør ] |
Versionen fra 16. dec 2019, 14:19
Helsingør Værft eller som virksomheden oprindelig hed, Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri, blev oprettet i 1882 af Mads Holm og måtte på grund af tom ordrebog og dårlige tider for værftsindustrien lukke i 1983. Værftet var den dominerende virksomhed i Helsingør-området. Omkring 1957, i værftets storhedstid, var der omkring 3600 ansatte. "Alle" arbejdede der eller kendte nogen som gjorde. Derfor fik Helsingør Værft stor betydning ikke kun for beskæftigelsen og økonomien, men også for byens politiske, sociale og kulturelle liv.
Litteratur
Bent Jørgensen : Helsingør byggede skibe i 100 år. Helsingør, 2003.
Da værftsfløjten lød : værftstiden i Helsingør 1882-1983 / Kenno Pedersen m.fl. Helsingør, 2004.