Forskel mellem versioner af "Sct. Annagade 4 - gavlmaleri"
(2 mellemliggende versioner af 2 andre brugere ikke vist) | |||
Linje 2: | Linje 2: | ||
To italienske kunstnere Lara Atzori og Piercarlo Carella har 2012 i samarbejde udført et murmaleri på gavlen af Sct. Annagade 4. | To italienske kunstnere Lara Atzori og Piercarlo Carella har 2012 i samarbejde udført et murmaleri på gavlen af Sct. Annagade 4. | ||
− | Maleriet skildrer Helsingørs storhedstid, Sundtoldtiden. | + | Maleriet skildrer Helsingørs storhedstid, [[Øresundstolden og Helsingør | Sundtoldtiden]]. |
Billedet er komponeret ud fra faktuelle forhold og kunstnernes fri fantasi. Det har en detaljerigdom, der giver et levende indtryk af dagligdagens begivenheder i den rige købstad, som i over 400 år lukrerede på de mange skibe, der måtte ankre op uden for Helsingør for at betale Øresundstold og proviantere. | Billedet er komponeret ud fra faktuelle forhold og kunstnernes fri fantasi. Det har en detaljerigdom, der giver et levende indtryk af dagligdagens begivenheder i den rige købstad, som i over 400 år lukrerede på de mange skibe, der måtte ankre op uden for Helsingør for at betale Øresundstold og proviantere. | ||
Linje 10: | Linje 10: | ||
Pengekisten er symbol på Øresundstolden og rigdom, og børnene symboliserer de mange, der tjente penge på tolden. | Pengekisten er symbol på Øresundstolden og rigdom, og børnene symboliserer de mange, der tjente penge på tolden. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
===Bagest i billedet=== | ===Bagest i billedet=== |
Nuværende version fra 9. sep 2019, 09:41
To italienske kunstnere Lara Atzori og Piercarlo Carella har 2012 i samarbejde udført et murmaleri på gavlen af Sct. Annagade 4.
Maleriet skildrer Helsingørs storhedstid, Sundtoldtiden.
Billedet er komponeret ud fra faktuelle forhold og kunstnernes fri fantasi. Det har en detaljerigdom, der giver et levende indtryk af dagligdagens begivenheder i den rige købstad, som i over 400 år lukrerede på de mange skibe, der måtte ankre op uden for Helsingør for at betale Øresundstold og proviantere.
Midt i billedet
Den centrale scene. Her ses Kongen, skippere, skibsklarerere, købmænd, færgemænd, håndværkere og søfolk fra alverdens lande.
Pengekisten er symbol på Øresundstolden og rigdom, og børnene symboliserer de mange, der tjente penge på tolden.
Bagest i billedet
Det nyopførte Kronborg, byens vartegn.
Den grå bygning er det gamle Øresunds Toldkammer.
Litteratur
’Helsingørs mure fortæller’, folder udgivet af Kunst og Byrum, Helsingør Kommune