Forskel mellem versioner af "Helsingør Banegaard - den ældste"
(Artikel påbegyndt) |
(Man kan ikke gemme en artikel, kun et afsnit ad gangen) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
Helsingørs første banegård eller station blev opført i 1864 i forbindelse med anlæggelsen af [[Nordbanen]], oprindeligt benævnt '''”Den Nordsjællandske Jernbane”'''. Det var den første togforbindelse fra København med endestation i Helsingør, som udgik fra Københavns nye jernbanestation fra samme år og lå, hvor Palads Teatret ligger i dag (Axeltorv 9). Nordbanens nye jernbanestation i København afløste den første fra 1847, hvor tog til Roskilde afgik, og havde en placering i en lille del af området, hvor Hovedbanegården ligger i dag. Ofte blev den gamle station i Helsingør omtalt som banegård (Banegaard, som stavemåden var dengang) og den nye fra 1891 som station. Det vil blive opretholdt i denne artikel. | Helsingørs første banegård eller station blev opført i 1864 i forbindelse med anlæggelsen af [[Nordbanen]], oprindeligt benævnt '''”Den Nordsjællandske Jernbane”'''. Det var den første togforbindelse fra København med endestation i Helsingør, som udgik fra Københavns nye jernbanestation fra samme år og lå, hvor Palads Teatret ligger i dag (Axeltorv 9). Nordbanens nye jernbanestation i København afløste den første fra 1847, hvor tog til Roskilde afgik, og havde en placering i en lille del af området, hvor Hovedbanegården ligger i dag. Ofte blev den gamle station i Helsingør omtalt som banegård (Banegaard, som stavemåden var dengang) og den nye fra 1891 som station. Det vil blive opretholdt i denne artikel. | ||
+ | |||
+ | ===Nordbanens forløb=== | ||
+ | Det var egentlig kun strækningen fra Lyngby til Helsingør, der blev indviet i 1864, for strækningen fra København til Lyngby var blevet indviet året før. Videre fra Lyngby fortsatte Nordbanen mod Hillerød og videre mod Fredensborg til Helsingør. Strækningen fra Hillerød til Helsingør svarer til den strækning, som privatbanen, kaldet ’’’”Lille Nord”’’’, kører i dag - bortset fra ændringer på strækningen fra [[Snekkersten]], hvor toget på den tid endnu ikke stoppede. Først i 1879 blev et stoppested oprettet, indtil [[Snekkersten Station]] blev etableret. Banelinjen til banegården i Helsingør gik ad nuværende [[Stubbedamsvej]]. Ændringerne skete i forbindelse med åbningen af den nye [[Helsingør Station]] ved havneområdet i oktober 1891. Næste skridt i Helsingørs jernbanehistorie var åbningen af [[Kystbanen]] i 1897. |
Versionen fra 23. jun 2018, 15:02
Helsingørs første banegård eller station blev opført i 1864 i forbindelse med anlæggelsen af Nordbanen, oprindeligt benævnt ”Den Nordsjællandske Jernbane”. Det var den første togforbindelse fra København med endestation i Helsingør, som udgik fra Københavns nye jernbanestation fra samme år og lå, hvor Palads Teatret ligger i dag (Axeltorv 9). Nordbanens nye jernbanestation i København afløste den første fra 1847, hvor tog til Roskilde afgik, og havde en placering i en lille del af området, hvor Hovedbanegården ligger i dag. Ofte blev den gamle station i Helsingør omtalt som banegård (Banegaard, som stavemåden var dengang) og den nye fra 1891 som station. Det vil blive opretholdt i denne artikel.
Nordbanens forløb
Det var egentlig kun strækningen fra Lyngby til Helsingør, der blev indviet i 1864, for strækningen fra København til Lyngby var blevet indviet året før. Videre fra Lyngby fortsatte Nordbanen mod Hillerød og videre mod Fredensborg til Helsingør. Strækningen fra Hillerød til Helsingør svarer til den strækning, som privatbanen, kaldet ’’’”Lille Nord”’’’, kører i dag - bortset fra ændringer på strækningen fra Snekkersten, hvor toget på den tid endnu ikke stoppede. Først i 1879 blev et stoppested oprettet, indtil Snekkersten Station blev etableret. Banelinjen til banegården i Helsingør gik ad nuværende Stubbedamsvej. Ændringerne skete i forbindelse med åbningen af den nye Helsingør Station ved havneområdet i oktober 1891. Næste skridt i Helsingørs jernbanehistorie var åbningen af Kystbanen i 1897.