Forskel mellem versioner af "Hestemøllestræde - Murmaleri"
Linje 17: | Linje 17: | ||
[[Billede:Hestem1B.jpg|thumb|150 px|right| Udsnit af maleri]] | [[Billede:Hestem1B.jpg|thumb|150 px|right| Udsnit af maleri]] | ||
Efter revolutionen er munkene fordrevet og klostret omdannet til hospital. | Efter revolutionen er munkene fordrevet og klostret omdannet til hospital. | ||
− | |||
Til venstre i billedet ses to gamle mennesker i en seng, og manden med masken er læge. | Til venstre i billedet ses to gamle mennesker i en seng, og manden med masken er læge. | ||
− | |||
Masken indeholder urter, som skal beskytte ham mod smitte fra farlige sygdomme. | Masken indeholder urter, som skal beskytte ham mod smitte fra farlige sygdomme. | ||
− | |||
Til højre i billedet adelsmanden Herluf Trolle stående i døren på sin lensmandsgård, det tidligere Karmeliterhus. | Til højre i billedet adelsmanden Herluf Trolle stående i døren på sin lensmandsgård, det tidligere Karmeliterhus. |
Versionen fra 29. apr 2015, 09:26
To italienske kunstnere Lara Atzoni og Piercarlo Carella har i 2012 i samarbejde skabt et murmaleri i Hestemøllestræde
Vægmaleriet
Maleriet handler om kirken i Helsingør, og forestiller 400 års historie.
Betragteren står lige midt mellem de to ældste kirker i Helsingør, med Sct. Mariæ Kirke mod vest og Skt. Olai Kirke mod øst.
Venstre billede
Her hjælper munkene fra Karmeliterklostret syge søfolk i land fra skibene.
Den lukkede kasse i baggrunden er til transport af syge for at undgå smittefare. Kassen kan ses på Helsingør Bymuseum.
Midterste billede
Efter revolutionen er munkene fordrevet og klostret omdannet til hospital.
Til venstre i billedet ses to gamle mennesker i en seng, og manden med masken er læge.
Masken indeholder urter, som skal beskytte ham mod smitte fra farlige sygdomme.
Til højre i billedet adelsmanden Herluf Trolle stående i døren på sin lensmandsgård, det tidligere Karmeliterhus.
Højre billede
Skt. Olai er efter revolutionen blevet byens protestantiske kirke, og en luthersk præst byder velkommen foran kirkedøren. Til venstre i billedet den velhavende Birgitte Gøye med en genstand i sine hænder som et symbol på de mange gaver, byens borgere har skænket kirken. Til højre i billedet en dåbshandling. Borterne rundt om billederne er inspireret af kalkmalerierne i klostrets musikværelse.
Litteratur
’Helsingørs mure fortæller’, folder udgivet af Kunst og Byrum, Helsingør Kommune